CURRICULUM DE PREGĂTIRE ÎN SPECIALITATEA REUMATOLOGIE

Rezidentiat

Rezidenți confirmați în specialitate la 01.01.2018 și ulterior.

Ministerul Sanatatii

Definiţia specialităţii:
Reumatologia este specialitatea medicală care se ocupă cu depistarea, diagnosticul, tratamentul și monitorizarea pacienților cu boli ale sistemului musculo-scheletal si țesutului conjunctiv vascular.
Aceste boli includ, alături de boli inflamatorii, boli degenerative, boli metabolice, boli ale părților moi și dureri acute și cronice la nivelul aparatului locomotor și afectarea altor organe și sisteme,inclusiv vase si sistem nervos din cadrul bolilor menționate.

1. ORGANIZAREA PROGRAMULUI
1.1. Durata programului
NUMARUL TOTAL DE ANI 5 ani
NUMARUL TOTAL DE MODULE 8
MODULUL 1 Medicină internă (MI)
NUMARUL DE SAPTAMANI/ LUNI/MODUL 24 luni
ORE DE CURS/LUNA/SAPTAMANA
MODULUL 2 Reumatologie (R)
NUMARUL DE SAPTAMANI/ LUNI/MODUL 12 luni
ORE DE CURS/LUNA/SAPTAMANA
MODULUL 3 Reabilitare medicală, medicină fizică și
balneologie ( RMFB)
NUMARUL DE SAPTAMANI/ LUNI/MODUL 2 luni
ORE DE CURS/LUNA/SAPTAMANA
MODULUL 4 Radiologie (RX)
NUMARUL DE SAPTAMANI/ LUNI/MODUL 1 luna
ORE DE CURS/LUNA/SAPTAMANA
MODULUL 5 Explorari imagistice: IRM si CT (I)
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII

NUMARUL DE SAPTAMANI/ LUNI/ MODUL 1 luna
ORE DE CURS/LUNA/SAPTAMANA
MODULUL 6 Epidemiologie clinică si economie
medicală (EEM)
NUMARUL DE SAPTAMANI/ LUNI/MODUL 0.5 luni
ORE DE CURS/LUNA/SAPTAMANA
MODULUL 7 Bioetică (BE)
NUMARUL DE SAPTAMANI/ LUNI/MODUL 0.5 luni
ORE DE CURS/LUNA/SAPTAMANA
MODULUL 8 Ecografie musculoscheletală si
densitometrie osoasă (E)
NUMARUL DE SAPTAMANI/ LUNI/MODUL 4 luni
ORE DE CURS/LUNA/SAPTAMANA
MODULUL 2 Reumatologie (R)
NUMARUL DE SAPTAMANI/ LUNI/MODUL 15 luni
ORE DE CURS/LUNA/SAPTAMANA
Total ore pregătire teoretică
Total ore pregătire practică
Structura programului
Modulul 1, anul I: Medicina Interna
Nr. ore curs: 2h/zi
Nr. ore practică: 5h/zi
Tematica conferinte:
1. Pneumoniile bacteriene şi nebacteriene
2. Astmul bronşic
3. Bronhopneumopatia cronică obstructivă
4. Tuberculoza pulmonară
5. Neoplasmul bronhopulmonar
6. Pleureziile
7. Hipertensiunea arterială pulmonară
8. Endocarditele
9. Miocarditele şi cardiomiopatiile
10. Cardiopatia ischemică
11. Tulburările de ritm şi de conducere
12. Pericarditele
13. Insuficienţa cardiacă acuta si cronica
14. Hipertensiunea arterială sistemică
15. Pneumopatiile interstițiale difuze
16. Arteriopatiile periferice
17. Boala tromboembolică si suferințele venoase periferice acute

1. Obiective educaţionale
– efectuarea examenului clinic corect si complet pe aparate si sisteme
– intocmirea corecta a unei foi de observatie clinica
– solicitarea investigatiilor paraclinice (biologice, imunologice, imagistice,
histopatologice) pentru bolile din barem si interpretarea lor corecta
– interpretarea corecta a unei electrocardiograme (EKG) normale si patologice si a unei radiografii normale si patologice
– stabilirea diagnosticului pozitiv si diferential al bolilor din barem
– abordarea terapeutica corecta a bolilor din barem
– cunoasterea reperelor anatomice pentru investigatiile invazive (toracocenteza,paracenteza)
2. Rezultate aşteptate (Competenţe teoretice şi practice minimum acceptabile, dobandite în urma parcurgerii şi promovării modulului de pregătire):
– sa stabileasca corect diagnosticul pozitiv si diferential al bolilor din barem
– sa initieze prompt un tratament corect
– sa managerieze corect bolile din barem
– sa stabileasca complicatiile bolii, comorbiditatile asociate si prognosticul bolilor din barem
– sa intocmeasca corect biletul de externare/scrisoarea medicala pentru medicul de familie
– sa cunoasca reperele anatomice si metodologia investigatiilor invazive si sa le poata aplica sub observatia directa a medicului indrumator
Modulul 2, anul II: Medicina interna
Nr. ore curs: 2h/zi
Nr. ore practică: 5h/zi
Tematica conferinte:
18. Glomerulonefritele acute şi cronice
19. Sindromul nefrotic
20. Infecțiile urinare si suferințele tubulointerstițiale
21. Litiaza renală
22. Insuficienta renala acuta si boala renala cronica
23. Gastritele si boala de reflux gastro-esofagiana
24. Ulcerul gastric şi duodenal
25. Neoplasmul gastric
26. Hepatitele acute si cronice; cirozele
27. Litiaza biliară
28. Pancreatitele acute si cronice
29. Bolile inflamatorii intestinale
30. Abdomenul acut
31. Anemiile
32. Leucozele şi limfoamele (inclusiv policitemiile, trombocitozele și metaplazia mieloidă cu mieloscleroză)
33. Mielomul multiplu si gammopatiile monoclonale
34. Sindroame hemoragipare si trombofiliile
35. Sarcoidoza
36. Diabetul zaharat si alte suferințe metabolice si endocrine: dislipidemiile, sindromul metabolic, ateroscleroza, suferințele tiroidiene si corticosuprarenaliene

1. Obiective educaţionale
– evaluarea starii de sanatate la individul clinic sanatos si la pacient
– stabilirea corecta a diagnosticului pozitiv si diferential al bolilor din barem
– recomandarea si interpretarea unor investigatii specifice necesare stabilirii diagnosticului bolilor din barem
– prevenirea complicatiilor uneori amenintatoare de viata ale bolilor din barem
– instituirea rapida a unor terapii salvatoare de viata in cadrul complicatiilor bolilor din barem
– monitorizarea corecta a bolilor din barem sub tratament
– cunoasterea unor terapii profilactice si indicarea lor pentru diminuarea recidivelor si a complicatiilor
2. Rezultate aşteptate (Competenţe teoretice şi practice minimum acceptabile dobandite în urma parcurgerii şi promovării modulului de pregătire):
– sa interpreteze corect examenul Doppler arterial si venos
– sa interpreteze corect rezultatele investigatiilor endoscopice (bronhoscopie, gastroscopie,colonoscopie, rectoscopie)
– sa interpreteze corect rezultatul fundului de ochi
– sa interpreteze corect datele de explorare funcţionala renală, hepatică, pancreatică,pulmonară
– sa cunoasca indicatiile si interpretarea screeningului tuberculozei pulmonare
– sa interpreteze rezultatele examenului bacteriologic din produse patologice (spută, urină,bilă, lichid pleural, peritoneal, LCR, sânge)
– sa interpreteze corect testele hematologice special conventionale si speciale
– sa cunoasca modalitatea de efectuare si interpretare a testului hiperglicemiei provocate
Modulul 2, anul III: Reumatologie
Nr. ore curs: 2h/zi
Nr. ore practică: 5h/zi
Tematica conferinte:
1. Anatomia funcţională a aparatului locomotor: schelet, articulaţii, inervația, vascularizaţia,biomecanica şi semiologia aparatului locomotor
2. Structura şi funcţiile ţesutului conjunctiv
3. Structura şi metabolismul osului
4. Aspecte moleculare, biochimice şi clinice în procesul de degenerescenţă şi reparaţie a cartilajului articular
5. Structura si funcțiile sistemului imun
6. Complexul major de histocompatibilitate (CMH) în bolile reumatologice
7. Imunitatea celulară
8. Imunitatea umorală
9. Inflamaţia în bolile reumatologice
10. Antiinflamatoarele nesteroidiene (AINS) în tratamentul bolilor reumatologice
11. Hormonii corticosteroizi în tratamentul bolilor reumatologice
12. Medicamente modificatoare de boală “conventional synthetic disease-modifying antirheumatic drugs”/ csDMARDs (metotrexat, leflunomid, sulfasalazina, hidroxiclorochina, ciclosporina, ciclofosfamida, azatioprina, micofenolat mofetil) si“targeted synthetic disease- modifying antirheumatic drugs”/tsDMARDs (inhibitorii de
Janus kinaza – tofacitinib, baricitinib) în bolile reumatologice
13. Terapia biologică “biological original disease-modifying antirheumatic drugs”/boDMARDs si “biosimilar disease-modifying antirheumatic drugs”/bsDMARDs în tratamentul bolilor
reumatologice
14. Reumatismul articular acut
15. Poliartrita reumatoidă si sindromul Felty
16. Boala Still a adultului
17. Sindromul Sjogren
18. Artrita idiopatică juvenilă
19. Spondilartritele axiale (spondilita anchilozanta, spondilartrita axiala non-radiografica)
20. Spondilartritele periferice (artrita reactiva, artrita asociata bolilor inflamatoare intestinale,spondilartrita nediferentiata)
21. Artropatia psoriazica
22. Lupusul eritematos sistemic
23. Sindromul antifosfolipidic (primar si secundar)
24. Scleroza sistemica (difuza, limitata localizata)
25. Fasciita cu eozinofile şi sindromul mialgie – eozinofilie
26. Dermato-polimiozita
1. Obiective educaţionale:
– examenul clinic reumatologic (corect si complet)
– întocmirea foii de observaţie cu focusare pe sistemul musculo-scheletal
– tehnica examinării corecte a coloanei vertebrale şi a articulaţiilor periferice
– cunoasterea si efectuarea corecta a unor manevre specifice bolilor din barem
– indicatia corecta a investigatiilor paraclinice (imunobiologice, imagistice etc) s interpretarea lor
– testele de laborator folosite pentru depistarea procesului inflamator nespecific (tehnică,interpretare)
– autoanticorpii în bolile reumatologice (tehnică, semnificaţie, demonstraţie)
– complementul in ser si lichidul sinovial in bolile reumatologice (tehnică, semnificaţie,demonstraţie)
– stabilirea unui diagnostic pozitiv al bolilor reumatologice din barem conform criteriilor de clasificare/diagnostic actuale
– stabilirea unui diagnostic diferential al bolilor reumatologice din barem
– cunoasterea si interpretarea corecta a scorurilor si indicilor de activitate si functionalitate a bolilor din barem
– cunoasterea reperelor anatomice si tehnicii punctiilor articulare (genunchi, umar, sold) cu valoare diagnostica si terapeutica
– examenul lichidului sinovial (tehnica punctiei articulare, interpretarea examenului lichidului sinovial, examen in microscopie optica si microscopie cu lumina polarizata)
2. Rezultate aşteptate (Competenţe teoretice şi practice minimum acceptabile dobandite în urma parcurgerii şi promovării modulelor de pregătire, ierarhizate după cum urmează:
– sa stabileasca corect diagnosticul pozitiv si diferential al bolilor din barem conform criteriilor de clasificare/diagnostic actuale
– sa cunoasca investigatiile paraclinice imunobiologice indicate pentru bolile reumatologice din barem cu semnificatia lor diagnostica si limite
– sa efectueze corect punctiile articulare in conditii de asepsie si sa interpreteze rezultatele examenului lichidului sinovial si al sinovialei
– sa interpreteze corect rezultatele investigatiilor de imagistica (radiografie, ecografie, CT, IRM, scintigrafie) indicate in bolile reumatologice din barem
– sa cunoasca indicatiile, contraindicatiile si reactiile adverse ale medicamentelor utilizate in reumatologie
– sa trateze corect conform recomandarilor actuale validate si aprobate bolile reumatologice din barem
– sa monitorizeze strict evolutia bolilor reumatologice din barem sub tratament in vederea optimizarii terapiei
– sa efectueze proceduri invazive (punctie articulara, punctii ale tesuturilor moi sub ghidaj ecografic) sub supravegherea indrumatorului
Modulul 3, anul IV: Reabilitare medicală, medicină fizică și balneologie (
RMFB)
Nr. ore curs: 2h/zi
Nr. ore practică: 5h/zi
Tematica conferinte:
Reabilitarea medicală și Clasificarea Internațională a Funcționalității, Dizabilității și Sănătății (OMS)
Evaluarea și diagnosticul în reabilitarea medicală
Principalele intervenții pentru sănătate în reabilitarea medicală
Evaluarea rezultatelor inclusiv a calității vieții în reabilitarea medicală
Bazele fiziologice ale kinetoterapiei
Obiectivele kinetoterapiei profilactice, terapeutice şi de recuperare
Exerciţiile terapeutice: clasificare, efecte şi mecanisme de acţiune, indicaţii
Masajul terapeutic
Bazele fiziologice ale termoterapiei
Termoterapia pentru bolile reumatologice: clasificare, mecanisme, efecte şi indicaţii
Electroterapia: bazele fizice, mecanisme de acţiune, efecte fiziologice şi terapeutice, indicaţii
Fototerapia, laserterapia: bazele fizice, mecanisme de acțiune, efecte fiziologice și terapeutice,indicații
Ultrasonoterapia: bazele fizice, mecanisme de acțiune, efecte fiziologice și terapeutice, indicații
Factori naturali de cură în bolile reumatologice: clasificare, mecanisme de acţiune, efecte şi indicaţii
Plan de recuperare pentru bolile reumatologice
Activitati practice:
Bilanţul articular şi muscular
Reabilitarea medicală la persoanele cu afecțiuni ale coloanei vertebrale
Reabilitarea medicală la persoanele cu artroză și alte afecțiuni degenerative musculo-scheletale
Reabilitarea medicală la persoanele cu osteoporoză
Reabilitarea medicală la persoanele cu leziuni posttraumatice ale trunchiului și membrelor
Reabilitarea medicală la persoanele cu sindrom complex regional
Reabilitarea medicală la persoanele cu afecțiuni inflamatoare și autoimune (poliartrita reumatoidă,spondilita anchilozantă, miopatii inflamatoare etc)
Tehnici de kinetoterapie activă şi pasivă
Tehnici de mecanoterapie (masaj, tracţiune, manipulări)

Tehnici de hidrotermoterapie locală şi generală
Tehnici de electroterapie (galvanizări, ionizare, curenţi de joasă, medie şi înaltă frecvenţă)
Tehnici de fototerapie
Tehnici de sonoterapie şi sonoforeză
Tehnici de balneo- şi crenoterapie (demonstraţii)
1. Obiective educaţionale
– cunoasterea bazelor teoretice ale interventiilor de recuperare medicala
– cunoasterea indicatiilor si contraindicatiilor interventiilor de recuperare medicala
– cunoasterea generala a tehnicilor de reabilitare medicala
– cunoasterea tehnicii de realizare a bilantului musculoscheletal
2. Rezultate aşteptate (Competenţe teoretice şi practice minimum acceptabile dobandite în urma parcurgerii şi promovării modulului de pregătire)
– sa identifice corect necesarul de interventie recuperatorie la pacientii du boli cronice reumatismale
– sa realizeze corect examenul de bilant musculo-articular
– sa integreze activitatile de recuperare musculoscheletala in managementul complex al pacientului reumatic
Modulul 4, anul IV: Radiologie (RX)
Nr. ore curs: 2h/zi
Nr. ore practică: 5h/zi
Tematica conferinte:
Radiografia convenţională (pulmonara, gastro-intestinala, sinusuri anterioare ale fetei) si specifica(articulaţii periferice, coloana vertebrală, bazin) în diagnosticul bolilor reumatologice si manifestarilor extraarticulare
Cuantificarea şi stadializarea semnelor radiografice în monitorizarea bolilor reumatologice (scoring)
1. Obiective educaţionale.
– sa solicite corect radiografia osteoarticulara pentru bolile din barem
– sa interpreteze corect radiografia osteoarticulara in cadrul diagnosticului pozitiv si diferential al bolilor din barem
2. Rezultate aşteptate (Competenţe teoretice şi practice minimum acceptabile dobandite în urma parcurgerii şi promovării modulului de pregătire)
– sa interpreteze corect o radiografie osteoarticulara (osoasa, articulara, vertebrala)
– sa cuantifice corect scoruri radiografice pentru PR (scorul Sharp) si sa stabileasca corect stadiul sacroiliitei pentru SA
– sa stadializeze corect fractura vertebrala conform scorului Genant

Modulul 5, anul IV: Explorari imagistice: IRM si CT (I)
Nr. ore curs: 2h/zi
Nr. ore practică: 5h/zi
Tematica conferintelor:
Aportul IRM în Reumatologie
Aportul CT în Reumatologie
1. Obiective educaţionale
– intelegerea indicatiilor si contraindicatiilor CT si IRM pentru bolile din barem
– intelegerea spectrului de rezultate obtinute in urma investigatiilor CT si IRM
2. Rezultate aşteptate (Competenţe teoretice şi practice minimum acceptabile dobandite în urma parcurgerii şi promovării modulului de pregătire):
– sa integreze corect datele de IRM si CT in diagnosticul si managementul bolilor din barem
Modulul 6, anul IV: Epidemiologie clinică si economie medicală (EEM)
Nr. ore curs: 2h/zi
Nr. ore practică: 5h/zi
Tematica conferinte:
Evaluarea calității informației științifice
Evaluarea calității unui studiu clinic
Studiile observaționale
Studiile intervenționale
Medicina Bazata pe Dovezi (MBD) – principii si aplicabilitate
Determinanții socio- economici ai stării de sănătate
Măsurarea si valorizarea sănătății
Tipuri principale de analize economice în medicină
Sisteme de asigurări de sănătate si stimulentele în sistemul medical
1. Obiective educaţionale:
– analiza critică a surselor de informație
– evaluarea calității unui studiu clinic – scale de evaluare (AGREE si GRADE)
– studiile observaționale – dezvoltarea protocolului si analiza critică a elementelor de protocol
– studiile intervenționale – dezvoltarea protocolului si analiza critică a elementelor de protocol
– medicina Bazata pe Dovezi (MBD) – elaborarea deciziilor
– determinanții socio-economici ai stării de sănătate
– măsurarea si valorizarea sănătății
– tipuri principale de analize economice în medicină
– sisteme de asigurări de sănătate si stimulentele în sistemul medical
2. Rezultate aşteptate (Competenţe teoretice şi practice minimum acceptabile dobandite în urma parcurgerii şi promovării modulului de pregătire).
– sa analizeze critic un studiu clinic din perspectiva epidemiologica
– sa identifice tipul studiilor de Economie Medicala
– sa analizeze critic si sa interpreteze corect rezultatele studiilor de economie medicala
– sa sustina argumentat o decizie medicala sau de economie medicala bazandu-se pe date din studii

Modulul 7, anul IV: Bioetică (BE)
Nr. ore curs: 2h/zi
Nr. ore practică: 5h/zi
Tematica conferinte:
Conceptele de sănătate, boală, suferinţă prin prisma bioeticii
Relaţia medic – pacient
Greşeli şi erori în practica medicală
Probleme etice la începutul vieţii
Probleme etice la finalul vieţii
Probleme etice în transplanturi de ţesuturi şi organe umane
Problemele etice în genetică şi genomică
Etica cercetării pe subiecţi umani
1. Obiective educaţionale:
– ilustrarea prin cazuri particulare a teoriilor şi principiilor în bioetică
– reglementarea practicii medicale prin coduri de etică
– ilustrarea valorilor etice ale relaţiei medic – pacient prin cazuri practice
– ilustrarea valorilor etice ale relaţiei medic – medic
– exemplificarea noţiunilor de greşeală şi eroare în medicină prin cazuri concrete
– discutarea problemelor etice la începutul vieţii pe baza unor cazuri concrete
– discutarea problemelor etice la finalul vieţii pe baza unor cazuri concrete
– discutarea problemelor etice în transplantul de ţesuturi şi organe pe baza unor cazuri
concrete
– discutarea problemelor etice în genetică şi genomică pe baza unor cazuri concrete
– discutarea problemelor etice în cercetare pe subiecţi umani prin prisma unor cazuri concrete
2. Rezultate aşteptate (Competenţe teoretice şi practice minimum acceptabile dobandite în urma parcurgerii şi promovării modulului de pregătire)
– sa identifice corect problemele de etica medicala din activitatea clinica si de cercetare
– sa conduca sistematizat din punct de vedere etic o discutie legata de probleme de la inceputul vietii / la sfarsitul vietii / transplantul de organe si tesuturi /genomica / de cercetate
– sa dovedeasca usurinta in aplicarea principiilor etice in relatia medic pacient
Modulul 8, anul IV: Ecografie musculoscheletală si densitometrie osoasă (E)
Nr. ore curs: 2h/zi
Nr. ore practică: 5h/zi
Tematica conferinte:
Introducere în tehnica ecografică: principii, aparatură, tipuri de sonde si aplicații
Anatomia ecografică a aparatului locomotor
Indicaţii ale examinării ecografice în Reumatologie
Hidartroze şi colecţii lichidiene tenosinoviale
Examenul ecografic în sindroamele canelare (carpian, tarsian etc.)
Examenul ecografic al mâinii, piciorului, umărului, genunchiului, șoldului, cotului
Leziunile şi rupturile tendinoase

Leziunile ecografice ale părţilor moi la bolnavi reumatologici
Ecografia tumorilor aparatului locomotor
Monitorizarea ecografică a pacientului reumatologic
Noţiuni de ecografie intervenţională
Densitometria osoasa (indicații, artefacte, interpretare)
1. Obiective educaţionale
– sa cunoasca indicatiile si contraindicatiile ecografiei musculoscheletala si ale interventiilor ghidate ecografic
– sa stapineasca limbajul specific ecografiei musculoscheletale
– sa cunoasca datele anatomice ce pot fi accesibile prin evaluarea ecografica
musculoscheletala
– sa cunoasca semiologia ecografia a principalelor afectiuni reumatismale
– sa cunoasca tehnica efectuarii si a evaluarilor densitometrice osoase
2. Rezultate aşteptate (Competenţe teoretice şi practice minimum acceptabile dobandite în urma parcurgerii şi promovării modulului de pregătire):
– sa cunoasca tehnica de examinare ecografică a membrului superior
– sa cunoasca tehnica de examinare ecografică a membrului inferior
– sa cunoasca evaluarea ecografică standardizată a leziunilor din poliartrita reumatoidă
– sa cunoasca examinarea ecografică a principalelor boli reumatologice
– sa efectueze ecografie intervenţională (demonstraţii) sub supravegherea medicului indrumator
– sa interpreteze corect unui buletin de densitometrie osoasa in vederea prescrierii tratamentului
In cadrul modulului de ecografie musculoscheletală fiecare rezident va trebui să își realizeze un portofoliu de 30 de examinari ecografice care vor fi certificate de către instructor; acest portofoliu trebuie sa contina minim 15 de examinări ale membrului superior si minim 15 ale membrului inferior;cel putin 50% din examinări trebuie sa reflecte o patologie reumatismală.
La sfarsitul modului de ecografie musculoscheletala, medicul rezident va obtine competenta minim acceptabila de a interpreta correct un buletin de ecografie musculoscheletala.

Modulul II, anul V: Reumatologie
Nr. ore curs: 2h/zi
Nr. ore practică: 5h/zi
Tematica conferinte:
27. Fibromialgie
28. Boala mixta de tesut conjunctiv
29. Policondrita recidivanta
30. Vasculitele sistemice de vas mic, mediu si mare
31. Boala Behcet
32. Boli prin depuneri de microcristale (guta, boala prin depuneri de cristale de pirofosfat de calciu, boala prin depunere de fosfat basic de calciu, boala prin depuneri de oxalat de calciu)
33. Boala artrozică vertebro-periferică
34. Osteoporoza
35. Boala Paget a osului
36. Sindroame dureroase locoregionale (durerea lombară joasă, lombosciatica şi cruralgia de origine discovertebrală, spondilodiscite, spondilolistezis, stenoza de canal spinal, periartrita scapula-humerala, nevralgia cervico-brahială)
37. Sindromul complex de durere regionala (distrofia simpatică reflexă)
38. Boli musculoscheletale regionale (epicondilita, entezite, tendinite/tenositovite, rupturi de tendoane, bursite, capsulate, sindroamele canalare de membru superior şi inferior, sindromul Dupuytren)
39. Artrite infecţioase (bacteriene, virale, micotice, parazitare) inclusive manifestari articulare din boala Lyme, TBC și sifilis
40. Manifestări reumatice în infecția HIV si SIDA
41. Manifestări reumatice în amiloidoză, sarcoidoză, hemocromatoză, ocronoza
42. Manifestări reumatice în boli hematologice, endocrine si metabolice
43. Manifestari reumatice in alte boli (boala Charcot, remitting seronegative symmetrical synovitis pitting edema/SR3PE, reticulohistiocitoza multicentrica, ciroza biliara primitiva,vaccinare)
44. Osteoartropatia hipertrofică si alte sindroame paraneoplazice musculo-scheletale
45. Boli congenitale ale ţesutului conjunctiv
46. Tumori articulare si osoase ( primare si secundare)
47. Necroze aseptice de os şi osteocondrite
48. Sarcina si bolile reumatologice
49. Sindroame reumatice in insuficienta renala si la dializati
50. Sindroame reumatice la transplantati
51. Sindroame autoinflamatoare: febra mediteraneana familial (FMF), tumor necrosis factor receptor-associated periodic syndromes (TRAPS), sindrom periodic asociat criopirinei (CAPS)
52. Uveita si alte manifestari oculare in bolile reumatologice
1. Obiective educaţionale:
– cunoasterea efectuarii injectarilor intraarticulare in articulaţia scapulo-humerală, cot, mâini,degete, şold, genunchi, glezne, picior, paravertebrala: cervicale, toracale, lombare (tehnică,indicaţii, contraindicaţii) fara/cu ghidaj ecografic
– capilaroscopie: tehnică, interpretare, semnificatie in bolile reumatologice din barem
– metode de explorare a metabolismului fosfo-calcic (enumerare, principii, interpretare)
– cunoasterea ghidurilor si protocoalelor emise pentru bolile reumatologice din barem
2. Rezultate aşteptate (Competenţe teoretice şi practice minimum acceptabile dobandite în urma parcurgerii şi promovării modulului de pregătire).
– sa cunoasca principiile de baza ale capilaroscopiei si importanta ei pentru unele boli reumatologice din barem
– sa interpreteze corect ecografia musculo-scheletala
– sa cunoasca evaluarea clinica si paraclinica a pacientilor eligibili pentru terapie biologica si intocmirea documentelor medicale necesare
– sa efectueze prezentari de cazuri clinice din baza de date a centrului de training in care activeaza medicul rezident acceptabile pentru intalniri stiintifice nationale si internationale care sa corespunda standardelor de prezentare internationala
– sa efectueze optional sub supravegherea medicului indrumator: biopsie sinoviala,densitometrie osoasa si capilaroscopie

Următoarele activități practice vor fi arhivate electronic in extenso in cadrul portofoliului de activități pentru fiecare rezident:
– ecografia musculoscheletală (30 de imagini sau clipuri video achiziționate conform tematicii),
– prezentările publice de cazuri clinice (minim 1/an cu dovada semnată de conducatorul de stagiu si copie a lucrării atașată),
– lucrările științifice publicate sau prezentate în sesiuni științifice naționale si internaționale(minim 1 poster național pentru fiecare an de rezidențiat; un articol publicat intr-o revistă recunoscută național se echivalează cu un poster prezentat intr-un congres internațional sau două postere prezentate intr-un congres național) în toate cazurile rezidentul trebuie sa fie
primul autor; se atașează copiile după certificatele de participare.
– Indeplinirea obiectivelor este documentata in caietul rezidentului
Conținutul portofoliului se ajustează cu numărul de ani petrecuți în pregătirea prin rezidențiat de la data publicării prezentului document.

SCOPUL ŞI OBIECTIVELE EDUCAŢIONALE GENERALE:
Ca urmare a pregătirii din timpul rezidențiatului in Reumatologie si a examenului de specialitate,reumatologul trebuie să fie apt prin cunoștiințele si abilitățile sale pentru urmatoarele:
a. sa desfășoare activitate medicală de specialitate la nivelul unui cabinet medical, al unei secții de spital, în cadrul unei echipe interdisciplinare.
b. sa fie apt pentru activități de informare si prevenție,
c. să demonstreze capacitate de comunicare cu pacienții si colegii,
d. sa demonstreze capacitate de lucru în echipă.
e. sa demonstreze capacitatea de a ridica intrebări de cercetare, a identifica modalitățile de răspuns la aceste întrebări si a analiza critic rapoartele științifice si legislația medicală.
SCOPUL ŞI OBIECTIVELE EDUCAŢIONALE SPECIFICE:
a. sa aibă cunoștiințe teoretice ample privind afecțiunile reumatologice incluzând (dar fără a se rezuma la) aspectele de cercetare fundamentală (genetică, imunologie, biochimie etc),aspectele epidemiologice, etiopatogenie, aspectele histopatologie, aspectele imagistice
(radiografie clasică, ecografie musculoscheletală, CT, IRM, DXA, scintigrafie, PET CT, etc),aspecte terapeutice complexe (stil de viață, regim alimentar, tratament de recuperare,tratament medicamentos, tratament chirugical, tratament local, tratament paleativ etc),aspecte de economie medicală, elemente de management medical modern, aspecte de
cercetare clinică,
b. să aibă cunoștiinte practice ample privind anamneza, examinarea clinică (inclusiv manevre si teste clinice), evaluarea pacienților (inclusiv efectuare de scoruri si indici), urmărirea evoluției bolii, indicații si contraindicații pentru diferite metode de diagnostic si tratament,modalități de efectuare ale diferitelor manevre terapeutice si diagnostice etc.
c. sa aiba capacitatea sa indice si sa interpreteze variate teste paraclinice: de laborator, imagistice si de performanta
d. sa inteleaga modul de actiune si reactiile adverse ale medicamentelor antireumatice
e. sa aiba capacitatea sa sfatuiasca pacientul despre riscul si beneficiul lor
f. sa fie capabil de a analiza corect si a utilize datele recente si validate de cercetare in vederea imbunatatirii actului medical
g. sa aiba capacitatea de a conglomera in jurul sau specialist din variate specialitati conexe in vederea managementului corect al pacientilor cu boli reumatice

REZULTATE AŞTEPTATE (STANDARD PROFESIONAL CURENT) la
finalizarea pregătirii:
a. sa fie un specialist pluripotent cu expertiza pentru managementul variatelor boli multisistemice reumatologice
b. sa aiba capacitatea sa comunice eficient cu pacientul si familia acestuia
c. sa aiba relatii profesionale corecte pentru colaboratori si sa aiba capacitatea de a dezvolta o echipa multidisciplinara pentru managementul corect al bolilor reumatice
d. sa aiba la baza principiul medicinii bazate pe dovezi si principiul terapiei cost-eficienta
e. sa inteleaga semnificatia factorilor de risc pentru variate comorbiditati si complicatii ale bolilor reumatice
f. sa aiba capacitatea sa faca parte din echipe de training pentru studenti si rezidenti
g. sa posede portofoliul de evidenta al activitatii efectuate in cursul rezidentiatului (caiet de rezident, 30 de imagini sau clipuri video de ecografie musculoscheletala, copii dupa articolele prezentate in reviste de specialitate sau in programele conferintelor nationale/international, diplome de participari la intalniri stiintife nationale/international recunoscute de Colegiul Medicilor din Romania)

Examenul de medic specialist Reumatologie:
Probe de evaluare, specifice programului:
– probă scrisă DA
– examen clinic DA (2 probe)
– probă de abilităţi/manualităţi NU
– probă pe casetă video NU
– probă operatorie NU
– eveluare protofoliu de activitati DA
TEMATICA DE EXAMEN
Proba scrisa va contine 80% subiecte din tematica de Reumatologie, 20% subiecte din tematica de Medicina Internă.
Tematica de Reumatologie
1. Anatomia funcţională a aparatului locomotor : schelet, articulaţii, inervația, vascularizaţia,
biomecanica şi semiologia aparatului locomotor
2. Structura şi funcţiile ţesutului conjunctiv
3. Structura şi metabolismul osului
4. Aspecte moleculare, biochimice şi clinice în procesul de degenerescenţă şi reparaţie a cartilajului articular
5. Structura si funcțiile sistemului imun
6. Complexul major de histocompatibilitate (CMH) în bolile reumatologice
7. Imunitatea celulară
8. Imunitatea umorală
9. Inflamaţia în bolile reumatologice
10. Antiinflamatoarele nesteroidiene (AINS) în tratamentul bolilor reumatologice
11. Hormonii corticosteroizi în tratamentul bolilor reumatologice
12. Medicamente modificatoare de boală “conventional synthetic disease-modifying antirheumatic drugs”/ csDMARDs (metotrexat, leflunomid, sulfasalazina,hidroxiclorochina, ciclosporina, ciclofosfamida, azatioprina, micofenolat mofetil) si “targeted synthetic disease- modifying antirheumatic drugs”/tsDMARDs (inhibitorii de Janus kinaza – tofacitinib, baricitinib) în bolile reumatologice
13. Terapia biologică “biological original disease-modifying antirheumatic
drugs”/boDMARDs si “biosimilar disease- modifying antirheumatic drugs”/bsDMARDs în tratamentul bolilor reumatologice
14. Reumatismul articular acut
15. Poliartrita reumatoidă si sindromul Felty
16. Boala Still a adultului
17. Sindromul Sjogren
18. Artrita idiopatică juvenilă
19. Spondilartritele axiale (spondilita anchilozanta, spondilartrita axiala non-radiografica)
20. Spondilartritele periferice (artrita reactiva, artrita asociata bolilor inflamatoare intestinale,spondilartrita nediferentiata)
21. Artropatia psoriazica
22. Lupusul eritematos sistemic
23. Sindromul antifosfolipidic (primar si secundar)
24. Scleroza sistemica (difuza, limitata localizata)
25. Fasciita cu eozinofile şi sindromul mialgie – eozinofilie
26. Dermato-polimiozita
27. Fibromialgie
28. Boala mixta de tesut conjunctiv
29. Policondrita recidivanta
30. Vasculitele sistemice de vas mic, mediu si mare
31. Boala Behcet
32. Boli prin depuneri de microcristale (guta, boala prin depuneri de cristale de pirofosfat de calciu, boala prin depunere de fosfat basic de calciu, boala prin depuneri de oxalat de calciu)
33. Boala artrozică vertebro-periferică
34. Osteoporoza
35. Boala Paget a osului
36. Sindroame dureroase locoregionale (durerea lombară joasă, lombosciatica şi cruralgia de origine discovertebrală, spondilodiscite, spondilolistezis, stenoza de canal spinal, periartrita scapula-humerala, nevralgia cervico-brahială)
37. Sindromul complex de durere regionala (distrofia simpatică reflexă)
38. Boli musculoscheletale regionale (epicondilita, entezite, tendinite/tenositovite, rupturi de tendoane, bursite, capsulate, sindroamele canalare de membru superior şi inferior,sindromul Dupuytren)
39. Artrite infecţioase (bacteriene, virale, micotice, parazitare) inclusive manifestari articulare din boala Lyme, TBC și sifilis
40. Manifestări reumatice în infecția HIV si SIDA
41. Manifestări reumatice în amiloidoză, sarcoidoză, hemocromatoză, ocronoza
42. Manifestări reumatice în boli hematologice, endocrine si metabolice
43. Manifestari reumatice in alte boli (boala Charcot, remitting seronegative symmetrical synovitis pitting edema/SR3PE, reticulohistiocitoza multicentrica, ciroza biliara primitiva, vaccinare)
44. Osteoartropatia hipertrofică si alte sindroame paraneoplazice musculo-scheletale
45. Boli congenitale ale ţesutului conjunctiv
46. Tumori articulare si osoase ( primare si secundare)
47. Necroze aseptice de os şi osteocondrite
48. Sarcina si bolile reumatologice
49. Sindroame reumatice in insuficienta renala si la dializati
50. Sindroame reumatice la transplantati
51. Sindroame autoinflamatoare: febra mediteraneana familial (FMF), tumor necrosis factor receptor-associated periodic syndromes (TRAPS), sindrom periodic asociat criopirinei (CAPS)
52. Uveita si alte manifestari oculare in bolile reumatologice
Tematica de Medicină Internă
1. Pneumoniile bacteriene şi nebacteriene
2. Astmul bronşic
3. Bronhopneumopatia cronică obstructivă
4. Tuberculoza pulmonară
5. Neoplasmul bronhopulmonar
6. Pleureziile
7. Hipertensiunea arterială pulmonară
8. Endocarditele
9. Miocarditele şi miocardiopatiile
10. Cardiopatia ischemică
11. Tulburările de ritm şi de conducere
12. Pericarditele
13. Insuficienţa cardiacă acuta si cronica
14. Hipertensiunea arterială sistemică
15. Pneumopatiile interstițiale difuze
16. Arteriopatiile periferice
17. Boala tromboembolică si suferințele venoase periferice acute
18. Glomerulonefritele acute şi cornice
19. Sindromul nefrotic
20. Infecțiile urinare si suferințele tubulointerstițiale
21. Litiaza renală
22. Insuficienta renala acuta si boala renala cronica
23. Gastritele si boala de reflux gastro-esofagiana
24. Ulcerul gastric şi duodenal
25. Neoplasmul gastric
26. Hepatitele acute si cronice; cirozele
27. Litiaza biliară
28. Pancreatitele acute si cronice
29. Bolile inflamatorii intestinale
30. Abdomenul acut
31. Anemiile
32. Leucozele şi limfoamele (inclusiv policitemiile, trombocitozele și metaplazia mieloidă cu mieloscleroză)
33. Mielomul multiplu si gammopatiile monoclonale
34. Sindroame hemoragipare si trombofiliile
35. Sarcoidoza
36. Diabetul zaharat si alte suferințe metabolice si endocrine: dislipidemiile, sindromul metabolic, ateroscleroza, suferințele tiroidiene si corticosuprarenaliene
Baremul de manevre, tehnici şi activităţi practice (maxim 2000 caractere)
A. Evaluarea portofoliului – admis / respins
B. Tematica examenului practic
1. Metode clinice de bilanț articular si muscular.
2. Tehnica punctiei articulare si interpretarea examenului lichidului sinovial.
3. Teste de laborator folosite pentru depistarea procesului inflamator
4. Metode de detectare și apreciere calitativă si cantitativă a factorilor reumatoizi (FR),anticorpilor antinucleari (AAN), anticorpilor anti-proteine citrulinate (ACPA), corelații cu aspecte clinice
5. Titrul complementului seric (total si fracțiuni): tehnică și semnificație
6. Metode de explorare a metabolismului fosfocalcic
7. Interpretarea unei radiografii osteo-articulare
8. Alte metode imagistice folosite în diagnosticul bolilor reumatologice (ecografia musculoscheletală, scintigrama osteroarticulară, tomografia computerizată, imagistica prin rezonanță magnetică)
9. Densitometria osoasa (tehnici, interpretare).
10. Interpretarea unei radiografii pulmonare, renale, digestive.
11. Interpretarea unei electrocardiograme.
12. Interpretarea probelor funcționale respiratorii.
13. Infiltrațiile intraarticulare si periarticulare (efectuare, tehnică, indicații, contraindicații).
14. Infiltrații paravertebrale și peridurale (tehnică, indicații, contraindicații).

2. DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE MEDICULUI SPECIALIST ÎN REUMATOLOGIE
2.1. Competenţa profesională intrinsecă specialităţii
– Urmare promovării examenului de medic specialist (standard profesional)
2.2. Obligaţii
– Etice, deontologice
– Profesionale
Ataşat curricululumului, nu neapărat parte integrantă:
2.3. Care sunt modulele de pregătire, similare unor atestate de studii complementare din cuprinsul pregătirii, care intră in standardul profesional şi pot fi practicate ca urmare a obţinerii titlului de medic specialist;
– Modulul de reumatologie: atestat de artroscopie
– Modulul de ecografie musculoscheletala: atestat de interpretare a unei ecografii osteoarticulare
– Modululul de radiologie: interpretarea unei radiografii osteoarticulare
– Electromiografie (EMG)
2.4. Care pot fi domeniile aditionale de dezvoltare profesională în specialitate, prin formare specializată suplimentară (atestate de pregătire complementară existente în legislaţia MS), ulterior obţinerii titlului de medic specialist şi, in ce conditii:
– Ecografie musculo-scheletala
– Imagistica IRM osteoarticular
PRIN ACEASTA SE CERTIFICA LEGALITATEA SI CORECTITUDINEA
DATELOR CUPRINSE IN CURRICULUM
23.06.2017
Comisia de Reumatologie a MS Societatea Romana de Reumatologie
Presedinte: Conf. Dr. Denisa Predeteanu Presedinte: Prof. Dr. Ruxandra Ionescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *