Aceasta este o variantă a proiectului de OUG privind CREȘTEREA SALARIILOR DE BAZĂ

Stiri

Facem acest demers în spiritul tradiționalei transparenței față de angajații din sănătate.

Analiza proiectului indică:

a) Câteva aspecte pozitive:

i. Creșterea cheltuielii lunare cu salariile de bază de la 15%, cât a oferit Guvernul inițial, la 27,5%.

ii. Creșterea anvelopei salariale lunare de la 13,9%, cât corespunde ofertei inițiale a Guvernului, la cca. 17,5%.

iii. În cazul câtorva dintre salariile de bază nivelul creșterii lor determină o creștere a veniturilor salariale peste nivelul inflației.

b) Existența în continuare a unor probleme majore:

1. Creșterea doar a salariilor de bază determină o creștere inegală (în consecință inechitabilă) a veniturilor salariale:

a. În cazul unora dintre angajați veniturile salariale vor crește aproape în mod proporțional cu creșterea salariilor de bază (angajații care nu lucrează în ture, în zilele libere/de sărbători legale și cu cel mai mic nivel al sporului sau fără).

b. Pentru alți angajați veniturile salariale vor crește sub nivelul a jumătate din creșterea salariilor de bază (angajații care lucrează în ture, în zilele libere/de sărbători legale și în condiții deosebit de periculoase).

c. Majoritatea angajaților se vor afla între aceste două limite, cu o creștere a veniturilor salariale sub nivelul inflației.

2. Pentru marea majoritate a angajaților nivelul creșterii veniturilor salariale este semnificativ sub nivelul inflației. Altfel spus, salariile reale sunt în continuare în scădere.

Corectarea problemelor necesită două tipuri de intervenții:

A. Creșterea reală a veniturilor salariale necesită o creștere a anvelopei salariale peste nivelul inflației. Asta înseamnă creșterea în continuare de la 17,5% (corespondentul acestui proiect de grilă) la peste 28% (nivelul inflației estimat pentru iunie 2024). Mai exact, este vorba de o creștere suplimentară a cheltuielilor salariale cu cca. 3,1 mld./an, în loc de 2,5 mld./an, cât a fost oferta inițială a Guvernului.

B. O creștere ECHITABILĂ presupune aplicarea uneia din următoarele două soluții:

a. Utilizare mecanismului din proiectul noii legi a salarizării (negociat), care prevede introducerea în salariile de bază a unei părți din sporurile pentru condiții de muncă și utilizarea tarifelor orare diferențiate pentru lucrul în ture/gărzi și în zilele libere/sărbători legale (soluția ideală).

b. Sau creșterea proporțională a nivelului recompensei (creșterea sporurilor) pentru lucrul în ture/gărzi și în zilele libere/sărbători legale și în diferite condiții de muncă.

După cum se poate constata, există în continuare o miză importantă a protestelor.

În consecință, invităm angajații din sănătate să participe la protestele organizate la nivel național de Federația „Solidaritatea Sanitară”, începând cu

PROTESTUL DIN PAUZA DE MASĂ ce se va desfășura joi, 29.02.2024, între orele 12:00 și 12:30 („REPETIȚIA PENTRU GREVĂ”)

Pentru a fi în permanență la curent cu ultimele noutăți și informații din domeniul medical, urmărește-ne pe Facebook , Instagram , YouTube , TikTok , Twitter .