Principalele prevederi privind procedura de elaborare a proiectelor de acte normative la nivelul CNAS
În conformitate cu prevederile Legii nr. 52/2003[1], procedura de elaborare a proiectelor de acte normative este următoarea:
• Un prim proiect al actului normativ și al instrumentului de prezentare şi motivare se elaborează de direcțiile de specialitate din cadrul instituției publice respective, iar acesta este afișat în transparență decizională, pe site-ul instituției, cu minimum 30 de zile lucrătoare înaintea supunerii spre avizare de către autorităţile publice. Totodată se stabilește o perioadă de minim 10 zile calendaristice în care orice persoană fizică sau juridică interesată poate formula observații și propuneri de modificare/completare a proiectului, pe care le trimite în scris instituției publice;
• Cu privire la proiectul de act normativ, instituția publică organizează o dezbatere publică, dacă aceasta este solicitată de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate publică;
• După analizarea observațiilor și propunerilor primite în scris (precum și a celor formulate în timpul dezbaterii publice, dacă este cazul), instituția publică elaborează o versiune actualizată a proiectului de act normativ, care se afișează de asemenea pe site-ul instituției, în secțiunea dedicată transparenței decizionale;
• În cazul proiectelor de acte normative pentru aprobarea Contractului-cadru și a Normelor metodologice de aplicare ale acestuia, pentru care Legea nr. 95/2006[2] prevede o etapă de negocieri și respectiv consultări cu organizații reprezentative din domeniul medical, această etapă are loc după parcurgerea pașilor menționați anterior. În urma acestei etape vor rezulta versiuni actualizate ale proiectelor de acte normative, care se afișează de asemenea în transparență decizională pe site-ul instituției;
• După parcurgerea acestor etape, în cazul proiectelor de hotărâre de Guvern, versiunea asumată de inițiatori se transmite pe circuitul de avizare interinstituțională, în cadrul căruia instituțiile avizatoare pot formula observații și propuneri față de textul proiectului, iar ulterior obținerii tuturor avizelor, proiectul se supune aprobării Guvernului României;
• În cazul Normelor metodologice de aplicare a Contractului-cadru, după parcurgerea procesului de transparență decizională și a procesului de consultări și negocieri, proiectul de ordin comun în formă finală este aprobat de către ministrul sănătății și președintele CNAS;
• După aprobarea actelor normative anterior menționate, acestea se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
În cazul proiectelor de modificare a Contractului-cadru[3] și a normelor metodologice de aplicare a acestuia[4] publicate pe site-ul CNAS în data de 23 octombrie 2024, acestea se află în prima etapă a procedurii de elaborare a acestora, respectiv în perioada de 10 zile calendaristice în care orice persoană fizică sau juridică interesată poate formula în scris observații și propuneri de modificare/completare.
Biroul de presă
[1]Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
[2]Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
[3]HG 521/2023 pentru aprobarea pachetelor de servicii și a Contractului-cadru care reglementează condițiile acordării asistenței medicale, a medicamentelor și a dispozitivelor medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, cu modificările și completările ulterioare;
[4]Ordinul ministrului sănătății și al președintelui CNAS nr. 1857/441/2023 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Contractului-cadru care reglementează condițiile acordării asistenței medicale, a medicamentelor și a dispozitivelor medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, cu modificările și completările ulterioare.
Pentru a fi în permanență la curent cu ultimele noutăți și informații din domeniul medical, urmărește-ne pe Facebook , Instagram , YouTube , TikTok , Twitter .