CURRICULUM DE PREGĂTIRE ÎN SPECIALITATEA PEDIATRIE

Rezidentiat

Ministerul Sanatatii

1.1. DEFINIŢIE: Pediatria este specialitatea medicală care se ocupă cu patologia copilului de la 0 la 16 ani. Include un domeniu profilactic, din care face parte şi puericultura, un domeniu curativ, cu diferite specialităţi, şi un domeniu social.
1.2. DURATA : 5 ani
Curriculumul prevede un număr de 200 de ore didactice ( curs, seminar, prezentări de cazuri) pe anul de studiu universitar, pentru tematica prezentată, înafara cărora sunt prevăzute şi 40 – 50 de ore de studiu individual.
Cuantificarea pregătirii în vederea echivalării, se face prin credite ( CFU).
1 credit = 25 ore de instruire
Din timpul alocat pregătirii, activitatea didactică acoperă 20-30%, restul de 70-80%, fiind dedicată activităţilor practice şi studiului individual.
La sfârşitul fiecărui modul de pregătire ( cel puţin o dată pe an), are loc o evaluare de etapă,făcută în unitatea de pregătire de către responsabilul de stagiu şi îndrumător.
Evaluarea se finalizează prin acordarea de credite CFU.
Întreaga activitate de pregătire este monitorizată prin caietul de stagiu ( log-book), în care vor fi trecute de asemenea evaluările de etapă în credite, activitatea în programele de cercetare,participarea la manifestări ştiinţifice şi de educaţie continuă.
1.3. STRUCTURA STAGIILOR
1.3.1. Stagiul de pediatrie generală – 3 ani şi 4 luni şi 2 săpt. – din care:
1. 3.1.1. Stagiul de psihiatrie a copilului şi adolescentului ,conform nomenclatorului de specialităţi a MS- având o durata de 2 luni
1.3.1.2. Stagiul de diabet: 2 luni
1.3.1.3. Stagiul de pneumoftiziologie: 2 luni
1.3.1.4 Stagiul de neurologie pediatrică: 2 luni
1.3.1.5 Stagiul de oncologie-hematologie pediatrică: 2 luni
1.3.1.6 Stagiul de ecografie generală: 3 luni
1.3.1.6 Stagiul de genetică: 3 luni
1.3.2. Stagiul de neonatologie – 1 an si 7 luni – din care:
1.3.2.1. Stagiul de boli infecţioase: 2 luni
1.3.2.2. Stagiul de chirurgie si ortopedie pediatrică : 2 luni
1.3.3. Stagiul de bioetică : ½ luna (20 ore)

CONŢINUTUL STAGIILOR
1.3.1. STAGIUL DE PEDIATRIE
Tematica lecţiilor conferinţă ( 460 ore)
(1) Creşterea şi dezvoltarea somatică. Etapele dezvoltării neuropsihice. Aprecierea creşterii şi dezvoltării la nivelul asistenţei primare. Îngrijirea copilului cu anomalii ale dezvoltării somatice şi neuropsihice la nivelul asistenţei primare şi în instituţiile specializate. Abordarea interdisciplinară a tulburărilor de creştere şi dezvoltare.
(2) Durerile abdominale recurente şi alte sindroame dureroase recurente la copil
(3) ”Falimentul” creşterii (failure to thrive)
(4) Alimentaţia sugarului şi copilului sănătos (necesităţi nutriţionale, raţia dietetică recomandată,alimentaţia naturală şi mixtă, diversificarea alimentaţiei sugarului, alimentaţia copilului şi adolescentului normal). Criteriile de apreciere a stării de nutriţie.Formulele de lapte adaptate.
(5) Malnutriţia protein-energetică şi proteică
(6) Obezitatea
(7) Deficienţele vitaminice (hipovitaminozele, inclusiv rahitismul carenţial)
(8) Anemiile carenţiale
(9) Deficitele oligomineralelor
(10) Alimentaţia copilului cu o boală acută. Nutriţia enterală şi parenterală.Formule de lapte dietetice.
(11) Urgenţele pediatrice majore:
– abordarea copilului în stare gravă (the acuttely ill child)
– stopul cardiorespirator – resuscitarea cardiorespiratorie
– şocul caloric şi hipotermia
– intoxicaţiile acute (inclusiv intoxicaţiile acute medicamentoase)
– intepaturi de insecte veninoase, muşcături de animale
– şocul
– insuficienţa respiratorie acută
– insuficienţa cardiacă
– insuficienţa hepatică acută
– sindroamele hemoragice
– sindroamele de deshidratare acută
– insuficienţa renală acută
– hipertensiunea intracraniană şi edemul cerebral acut
– stările comatoase
– convulsiile
(12) Stabilirea suspiciunii de boală genetică sau anomalie congenitală de metabolism.
Screening-ul nou născutului pentru boli genetice şi de XXXX Bazele diagnosticului. Asistenţa de durată a copiilor cu boli genetice şi anomalii congenitale de metabolism. Principiile şi indicaţiile diagnosticului prenatal. Factorii de mediu care pot determina apariţia malformaţiilor congenitale.
(13)Probleme medicale ale adolescentului: creşterea şi dezvoltarea pubertară. Aspecte de patologie specifică adolescentului (variante ale pubertăţii, amenoreea, dismenoreea şi sângerarile genitale, sarcina la adolescente, contracepţia, violul, bolile cu transmisie sexuală,
acneea.
(14)Reacţii de hipersensibilizare. Principii de diagnostic şi tratament ale bolii atopice. Astmul bronşic. Rinita alergică. Alergiile alimentare. Urticaria şi angioedemul. Alergiile medicamentoase. Şocul anafilactic. Boala serului. Hipersensibilizarea la înţepăturile de insecte. Pneumoniile de hipersensibilizare.
(15)Reumatismul articular acut .
(16)Artritele cronice juvenile. Colagenozele majore: Lupusul eritematos sistemic, dermatomiozita,sclerodermia, boala Kawasaki.
(17)Sindromul febril prelungit şi febra de etiologie neprecizată.
(18)Diareile acute bacteriene şi virale
(19)Infecţiile tractului respirator superior. Otita medie acută. Mastoidita. Otita medie cronică
(20)Bronşiolita acută
(21)Pneumoniile acute bacteriene. Bronhopneumonia. Pleureziile – Pneumotorax
(22)Infecţiile urinare
(23)Diareea cronică şi sindroamele de malabsorbţie (include F/C, celiachia).
(24)Hemoragiile digestive la nou-născut şi copil
(25)Stomatitele, glositele şi cheilitele
(26)Boala inflamatorie cronică intestinală (ileita terminală şi colita ulcero-hemoragică)
(27)Hepatitele cronice şi ciroza hepatică
(28)Sindroamele de hipertensiune portală
(29)Colestazele neo-natale (atrezia şi hipoplazia căilor biliare intrahepatice, hepatita neonatală)
(30)Sindromul Reye
(31)Corpi străini în căile respiratorii
(32)Pneumoniile de inhalaţie
(33)Pneumoniile cronice
(34)Bronşiectazia
(35)Supuraţiile pulmonare
(36)Hemosideroza pulmonară idiopatică şi hemosiderozele secundare
(37)Fibroza interstiţială pulmonară cronică
(38)Malformaţii congenitale de cord necianogene
(39)Malformaţii congenitale de cord cianogene
(40)Miocarditele, cardiomiopatiile primare şi secundare
(41)Pericarditele
(42)Endocarditele infecţioase
(43)Tulburări de ritm şi conducere
(44)Durerea toracică la copil şi adolescent
(45)Anemiile prin perturbarea sintezei de hemoglobina (inclusiv sindroamele thalasemice)
(46)Anemiile hemolitice constituţionale
(47)Anemiile hemolitice dobândite (de cauze imunologice şi neimunologice)
(48)Anemiile hipoplastice (congenitale şi dobândite)
(49)Anemiile sideroblastice
(50)Aplaziile medulare idiopatice şi secundare
(51)Neutropeniile congenitale şi dobândite
(52)Defectele funcţionale ale granulocitului
(53)Sindroame hemoragice:
– purpurele vasculare
– trombocitopenii
• prin insuficienţa de producere la nivelul medular
• prin distrucţie crescută în periferie
– trombocitopatii
– coagulopatii ereditare şi dobandite
– C.I.D.
– hiperfibrinolizele primare şi secundare
(54) Stările de hipercoagulare şi trombozele la copil
(55)Tratamentul substitutiv cu produse de sânge în pediatrie
(56)Date epidemiologice şi etiopatogenia cancerelor copilului. Manifestări comune ale cancerului la copil. Principiile tratamentului antineoplazic în pediatrie. Efectele adverse ale terapiei anticanceroase
(57)Urgenţe oncologice la copil
(58)Leucemiile acute limfoblastice şi non-limfoblastice
(59)Limfoamele maligne Hodgkiniene şi non Hodgkiniene la copil
(60)Anomaliile congenitale ale tractului urinar la copil
– displaziile chistice
– refluxul vezico-uretral
– anomaliile obstructive ale tractului urinar
(61)Anomaliile hidroelectrolitice şi ale echilibrului acido-bazic la copil
(62)Hematuriile copilului
(63)Proteinuria la copil
(64)Glomerulonefritele acute
(65)Glomerulonefritele rapid progresive
(66)Sindromul hemolitic-uremic şi purpura trombocitopenică trombotică
(67)Sindroamele nefrotice
(68)Glomerulonefritele persistente şi progresive
(69)Insuficienţa renală cronică – Mijloace de epurare extrarenală – dializă.
(70)Hipertensiunea arterială la copil
(71)Litiazele urinare la copil
(72)Sindroame hipotalamice
(73)Nanismul hipofizar şi acromegalia
(74)Deficitul de ACTH şi boala Cushing
(75)Hipotiroidismul. Hipotiroidismul congenital. Hipertiroidismul la copil
(76)Insuficienţa suprarenaliană. Sindromul de pierdere de sare. Sindroamele adrenogenitale.
(77)Anomalii ale diferenţierii sexuale
(78)Pubertatea şi anomalii ale pubertăţii; pubertatea precoce, pseudopubertatea precoce.
Malnutriţia sexuală întarziată
(79)Hipocalcemiile şi hipercalcemiile. Rahitismele vitamino-D rezistente
(80)Bolile congenitale de metabolism
(81)Evaluarea neurologică a nou-născutului, sugarului şi copilului
(82)Anomaliile congenitale ale sistemului nervos

Baremul activităţilor practice
1. Măsuratori antropometrice şi interpretarea lor la copilul de diverse vârste (50)
2. Puncţii şi recoltări venoase la sugar şi copil (50)
3. Instalarea unui cateter venos:
– percutan (50)
4. Manevre de resuscitare a funcţiilor vitale (50)
5. Toracocenteza instalarea unui drenaj pleural în sistem închis (3)
6. Paracenteze (10)
7. Cateterism vezical la copilul de ambele sexe şi la diferite vârste (30)
8. Puncţii lombare (10)
9. Recoltare de sânge capilar pentru echilibrul acido-bazic prin metoda Astrup (20)
10. Puncţii osoase (3)
11. Puncţii articulare (3)
12. Examene de laborator executate personal în urgenţă
– ex. LCR (25)
– ex. citologic şi biochimic al urinii (25)
– ex. sânge periferic (25)
13. Examen otoscopic la sugar şi copilul mare (50)
14. Examenul fundului de ochi (10)
15. Efectuarea înregistrării EKG la sugar şi copilul mare (50)
16. Interpretarea următoarelor probe:
– ex. Rg. toracică (100)
– ex. Rg. schelet (50)
– ex. Rg. cranian (30)
– ex. Rg. gastro-intestinal (tranzit Ba-irigografie) (10)
– urografie (ureterocistografie) (10)
– hemograma (50)
– mielograma (5)
– probe funcţionale respiratorii (20)
– probe hepatice (50)
– probe renale (1000) probe de digestie (50)
– interpretarea EKG (30)

1.3.1.1 STAGIUL DE PSIHIATRIE A COPILULUI ŞI ADOLESCENTULUI
Tematica lecţiilor conferinţă ( 40 ore)
(1) Examenul neurologic şi psihiatric al copilului de diverse vârste
(2) Etapele dezvoltării neuropsihice
(3) Tulburările de somn la sugar şi copil
(4) Retardul mental
(5) Deficitele de auz, văz şi ale limbajului
(6) Enurezisul şi encoprezisul
(7) Durerile abdominale recurente şi alte sindroame dureroase recurente
(8) Nevrozele copilului
(9) Dificultăţile şcolare şi fobiile şcolare
(10) Autismul şi alte psihoze majore ale copilului
(11) Copilul maltratat psihic
(12) Reacţiile psihice ale copilului în faţa unei boli cronice şi sprijinul psihologic acordat copilului şi familiei
(13) Recuperarea neuropsihică
(14) Anorexia nervoasă şi alte perturbări ale senzaţiei de foame-satietate la adolescent
Baremul activităţilor practice
Teste psihometrice de evaluare a performanţelor intelectuale: practicare şi interpretare a 50 teste
Teste de performanţă vizuală şi auditivă: practicare şi interpretare a 50 teste
Metode de recuperare şi supraveghere a 10 proiecte de recuperare neuropsihiatrică
1.3.1. 2. STAGIUL DE DIABETOLOGIE
Tematica lecţiilor conferinţă ( 40 ore)
(1) Explorarea metabolismului hidrocarbonatelor la copil
(2) Explorarea metabolismului lipidic la copil
(3) Hiperglicemiile nou-născutului, sugarului şi copilului
(4) Hipoglicemiile nou-născutului, sugarului şi copilului
(5) Diabet zaharat insulino-depedent tipul I
(6) Acidocetoza şi coma diabetică
(7) Hiperlipemiile familiale
(8) Hiperuricemiile
(9) Obezitatea sugarului şi copilului
(10) Tratamentul dietetic în diabetul zaharat şi alte boli nutriţionale ale copilului
Baremul activităţilor practice
1. Efectuarea tehnicilor de explorare a metabolismului glucidelor (10)
2. Efectuarea tehnicilor de explorare a metabolismului lipidic (10)
3. Tehnicile de reechilibrare hidroelectrolitică şi acidobazică (10)
4. Efectuarea manevrelor urgente de tratament în coma şi acido-cetoza diabetică (10)
5. Interpretarea testelor funcţionale hepatice (10)
6. Interpretarea testelor funcţionale metabolice (20)
1.3.2.3. STAGIUL DE PNEUMOFTIZIOLOGIE
Tematica lecţiilor conferinţă ( 40 ore)
(1) Vaccinarea B.C.G.
(2) Intradermoreacţia cu P.P.D.
(3) Diagnosticul radiologic în pneumoftiziologie
(4) Diagnosticul de laborator ţn tuberculoză
(5) Explorarea funcţională respiratorie la copil
(6) Indicaţiile şi aportul bronhoscopiei în bolile respiratorii la copil
(7) Tuberculoza pulmonară primară şi secundară
(8) Tuberculoza extrapulmonară la copil
(9) Infecţiile mycobacteriene netuberculoase
(10) Supuraţiile bronhopulmonare
(11) Malformaţiile bronhopulmonare
(12) Epidemiologia şi prevenţia infecţiei tuberculoase la copil
Baremul activităţilor practice
1. Tehnica vaccinării corecte BCG (20)
2. Tehnica IDR-PPD (20)
3. Tehnica recoltării corecte a produselor biologice pentru evidenţierea BK (20)
4. Interpretatea examinării Rg în TBC (20)
5. Tehnicile de investigare a funcţiei respiratorii la copil (10)
1.3.1.4. STAGIUL DE NEUROLOGIE PEDIATRICĂ
Tematica lecţiilor conferinţă ( 40 ore)
(1) Examenul clinic neurologic al nou-născutului, sugarului şi copilului
(2) Afecţiuni neurologice în perioada de nou născut
(3) Malformaţii ale SNC
(4) Sindroame neurocutanate – (Recklinghausen, scleroza tuberoasă, Sturge Weber)
(5) Aspecte neurologice în anomaliile cromozomiale
(6) Paraliziile cerebrale infantile
(7) Boli degenerative ale SNC
(8) Traumatisme craniocerebrale şi vertebromedulare
(9) Tumori ale SNC
(10) Afecţiuni cerebrovasculare
(11) Convulsiiile ocazionale şi epilepsia
(12) Hipertensiunea intracraniană şi edemul cerebral acut
(13) Paroxisme cerebrale neconvulsivante
(14) Afecţiunile nervilor cranieni
(15) Sindromul hipoton la sugar şi copil
(16) Afecţiunile unităţii motorii (afecţiuni ale neuronului motor periferic, afecţiuni ale nervilor periferici, afecţiuni ale joncţiunii neuromusculare, afecţiuni musculare)
(17) Ataxia
(18) Cefaleea şi migrena
(19) Comele
Baremul activităţilor practice:
1. Efectuarea puncţiei lombare la copilul de diverse vârste (10)
2. Efectuarea manevrelor de urgenţă în criza de convulsii la copil (20)
3. Examenul fundului de ochi (10)
4. Interpretarea următoarelor probe:
– examen EEG (10)
– radiografie de craniu (5)
– tomografie cerebrală (10)

1.3.1.5. STAGIUL DE ONCOLOGIE-HEMATOLOGIE PEDIATRICĂ
Tematica lecţiilor conferinţă ( 40 ore)
(1) Leucemiile acute şi cronice.
(2) Tumorile solide
– Limfoame
– Neuroblastom
– Tumora Wilms
– Tumori de S.N.C.
– Sarcoame
– Tumori maligne osoase
– Histiocitoze
Baremul activităţilor practice
Demonstraţii cu cazuri care prezintă patologia mai-sus menţionată.
1.3.1.6. STAGIUL DE ECOGRAFIE GENERALĂ
DURATA 3 LUNI ( 50 ore)
La terminarea modulului de ecografie generală ,medicul rezident aflat în stagiul de pregătire pentru obţinerea specialităţii trebuie să cunoască următoarele aspecte legate de explorarea ecografică:
-. indicaţii şi limite ale explorării ecografice
-.pregătirea pacientului pentru examinare
-.alegerea trasductorului în raport cu zona anatomică care va fi explorată
-.alegerea ferestrei de explorare adecvate
– reglarea echipamentului (sistemul de “gain “,compensarea în timp a ecourilor
-TGC,plasarea focarului /focarelor ,stabilirea dimensiunii optimale a imaginii),utilizarea sistemului de măsurare în distanţe şi volume
– obţinerea imaginii ecografice optimale ,folosind planurile de secţiune standardizate utilizate în ultrasonografie
– recunoaşterea artefactelor şi proceduri de eliminare ale acestora
– deosebirea stării de” organ normal “de cea de “organ patologic “prin folosirea semiologiei şi terminologiei ecografice specifice
-precizarea stării patologice şi includerea aspectului ecografic într-un diagnostic clinic
– documentarea imaginilor
– redactarea buletinului ecografic sau/şi interpretarea corectă a unui buletin ecografic emis
de către un coleg cu experienţă similară sau mai mare ;
– recomandarea altor investigaţii complementare sau decurgând din explorarea clinică şi ecografică a pacientului ,în scopul obţinerii unui diagnostic corect în condiţiile unui raport cost/eficienţă optim, cu durata de timp minimală.

TEMATICA CURSULUI DE ECOGRAFIE GENERALĂ
NIVEL DE FORMARE 1-pentru medici rezidenţi
(învăţământ teoretic)
Specialităţi: Medicina internă ,Gastroenterologie, Nefrologie, Pediatrie, Urologie
TRUNCHIUL COMUN
Nr. Tematica cursului teoretic Numărul ore
1. Fizica ultrasunetelor 2
2 Artefacte întâlnite în ultrasonografie 1
3 Echipamente ,imaginea ultrasonografică 2
4 Semiologie ultrasonografică de bază 2
5 Secţiuni elementare 1
6 Ficatul 4
7 Arborele biliar 4
8 Pancreasul 2
9 Splina 1
10 Spaţiul retroperitoneal 2
11 Tubul digestiv 2
12 Aparatul urinar 2
13 Peritoneu şi anexe 1
14 Urgenţe abdominale 2
Total 28
B.TEMATICA SPECIFICĂ DIFERENŢIATĂ PE SPECIAITĂŢI
(completarea trunchiului comun)
Tema cursului/Ore de curs
Medicina Interna
Gastroenterologie Nefrologie Pediatrie Urologie
Algoritmuri de diagnostic 2 2 2 2 2
Tubul digestiv-noţiuni avansate 0 4 0 0 0
Prostata şi veziculele seminale 0 0 1 0 2
Vase periferice 3 3 2 2 2
Cord şi pericard 3 0 2 2 0
Aplicaţii în patologia pediatrică 2 2 2 6 2
Structuri moi superficiale 3 0 1 1 2
Pelvis feminin 3 2 3 2 3
Ecografie intervenţională 1 4 4 2 4
Progrese în ultrasonografie 1 1 1 1 1
Total 18 18 18 18 18

Total general = 46 ore curs pentru fiecare specialitate, particularizat în funcţie de specialitatea considerată
Observaţii:
1. tematica prelegerilor de vase periferice va cuprinde noţiuni elementare referitoare la principii ale metodei, tehnica de explorare, artefacte, hemodinamică, artere periferice, vene periferice , artere şi vene viscerale.
2. tematica prelegerilorde explorare ecografică a cordului va cuprinde noţiuni elementare referitoare la aspectul ultrasonografic normal şi patologic (identificat în principalele afecţiuni) precum şi cel al mediastinului, plămânului şi pleurei
3. tematica prelegerilor de ecografie a ţesuturilor moi superficiale va cuprinde noţiuni elementare referitoare la aspectul normal şi patologic al următoarelor organe şi regiuni: cervical, tireo – paratiroidian, sân, axilă, testicul şi scrot
4. tematica prelegerilor de ecografie a pelvisului feminin va cuprinde noţiuni elementare referitoare la aspectulu normal şi patologic al acestei regiuni (ginecologie, obstetrică)
5. tematica prelegerilor de ecografie intervenţională va cuprinde noţiuni elementare referitoare la aplicaţii ale metodei în scop de diagnostic şi tratament .
BAREM DE MANUALITĂŢI – ORGANE ŞI ZONE TOPOGRAFICE – CARE
TREBUIESC IDENTIFICATE ŞI EVALUATE PRIN ULTRASONOGRAFIE –
NIVEL DE FORMARE

PENTRU MEDICI REZIDENŢI (ÎNVĂŢĂMÂNT PRACTIC)
Premise
Explorarea ecografică, fiind o investigaţie “ în timp real” şi în acelaşi timp, utilizând secţiuni nestandardizate, se caracterizează prin furnizarea diagnosticului folosind secţiuni relativ greu reproductibile. În pofida eforturilor societăţilor profesionale de “ standardizare “ a acestor imagini,
componenta “ operator” dependentă a metodei este deosebit de importantă.
Asimilarea explorării ecografice, indiferent de nivelul de performanţă, depinde în cel mai înalt grad de asigurarea componentei de “pregatire sub supaveghere”. Este imperios necesară includerea în tematica de formare a medicilor rezidenţi a unor stagii de “manualităţi”, aceasta reprezentând etapa iniţială şi primul contact al medicului cu echipamentul ecografic.

Realizarea acestui deziderat presupune:
a) existenţa unui “barem manualităţi” – număr minimal de secţiuni şi incidenţe corect obţinute,de aşa natură, încât, prin aprecierea lor să se poată furniza diagnosticul în timpul explorării pacientului ;
b) exisenţa unui personal specializat pentru instruirea medicior începători, care să îi indrume,subliniind toate aspectele tehnice şi metodologice care trebuie cunoscute Calităţile didactice ale acestui personal (nu obligatoriu medici, dar imperios necesar personal medical dedicat acestei tehnici ) sunt obligatorii, activitatea de “stagii de manualitate” trebuind să se sincronizeze cu desfăşurarea prelegerilor teoretice;
c)echipament pentru activităţi didactice şi pentru instrucţie, atât supravegheată cât şi pe cont propriu;
d)existenţa unei “biblioteci de imagini “ cu aspecte normale, patologice şi variantele acestora.
Această “ bibliotecă”, cuprinzând un mare număr de imagini, trebuie prezentată şi comentată de către personalul abilitat să desfăşoare activităţi didactice. Scopul este acela de a familiariza intensiv medicul rezident cu aspectele ecografice cel mai frecvent întâlnite în practică.
OBS: Baremul este structurat în funcţie de particularităţile fiecarei specialităţi medicale.

A. TRUNCHIUL COMUN
1. Noţiuni de bază privind utilizarea aparatelor de ultrasonodiagnostic :
– pornirea aparatului
– selectarea tranasductoarelor
– reglarea parametrilor tehnici ai imaginii
– optimizarea imaginii şi reducerea artefactelor
– măsurători pe imagine
– salvarea imaginii
– structura şi redactarea unui buletin ecografic
2. Abdomenul
Ficatul
– identificarea organului
– vizualizarea principalelor elemente anatomice (hilul hepatic, patul veziculei biliare,ligametul rotund,ligamentul venos, lobii şi segmentele)
– precizarea raporturilor anatomice cu organe învecinate
Sistemul venos port
– evidenţierea şi măsurarea elementelor componente (vena portă, vena mezenterică superioară, vena splenică)
Căile biliare
– evidenţierea şi măsurarea căilor biliare intrahepatice (ductul hepatic drept şi stang) şi extrahepatice
Colecistul
– evidenţierea colecistului
– identificara componentelor anatomice
– măsurarea lumenului şi pereţilor
– identificarea raporturilor anatomice pricipale
Pancreasul
– evidenţierea pancreasului (cu segmente şi elemente anatomice importante )
– identificarea capsulei pancreatice şi a ţesutului grăsos peripancreatic
– identificarea organelor cu care pancreasul intră în raport direct
Spaţiul retroperitoneal
– aorta
• identificare în secţiuni longitudinale şi transversasle
• identificarea vaselor emergente de pe peretele anterior şi pereţii laterali
• precizarea raporturilor aortei abdominale
– vena cavă inferioară
• identificarea vasului în secţiuni longitudinale şi transversale
• identificarea vaselor emergente
• precizarea raporturilor anatomice
– ţesutul grăsos retroperitoneal
• identificare şi caracterizare
Splina
• identificarea şi măsurarea splinei
• vizualizarea hilului
• precizarea elementelor vasculare componente
• identificarea organelor cu care splina intra în raport
Curricula de Pediatrie 2007 12
Rinichii
• evidentierea şi măsurarea rinichilor în secţiuni perpendiculare
• identificarea elementelor componente
* parenchim- evaluare , măsurare
*sinus
*aparat pielo –calicial-evaluare
• identificarea ureterului

Lojele suprarenaliene
• identificarea lojelor suprarenaliene
• evaluarea stucturii glandelor suprarenale
• măsurarea glandelor suprarenale
Tubul digestiv
• identificarea segmentelor accesibile ultrasonografiei (esofag
abdominal,stomac,duoden,intestin subţire şi gros)
• măsurarea pereţilor ,evaluarea conţinutului
Structurile mezentero-epiploice
• identificarea mezenterului şi a vaselor mezenterice
• identificarea recesurilor peritoneale şi a spaţiilor de
acumulare lichidiană
• identificarea peritoneului parietal
3.Organe aflate la nivelul micului bazin
a) vezica urinară
• identificarea în condiţii de depleţie şi de vacuitate
• evacuarea şi măsurarea pereţilor
• identificarea organelor învecinate
b) prostata (explorare suprapubiană )
• identificare , măsurare
• precizarea lobilor
• identificarea organelor cu care prostata intra în raport
c) uterul (explorare suprapubiană )
• identificare
• măsurare
• recunoaşterea elementelor componente
• evaluarea ecostructurii
d) ovare
• identificarea şi măsurarea ovarelor
• evaluarea ecostructurii

B. TEMATICA PROPRIE DIFERITELIR SPECIALITĂŢI
1. CORDUL , PERICARDUL ŞI VASELE DE LA BAZA INIMII (explorare transtoracică)
a. identificarea şi evaluarea structurilor cardiace-cavităţi,aparate valvulare,miocard-şi a vaselor de la baza inimii folosind abordul parasternal,apical,suprasternal,subxifoidian;
b. se aplică umatoarelor specialităţi:
I.MEDICINA INTERNĂ
II.NEFROLOGIE
III.PEDIATRIE
2. VASELE PERIFERICE(explorare Doppler pulsat combinată cu explorare codificată color)
• identificarea şi definirea unei structuri vasculare periferice
• diferentierea unui vas arterial de unul venos prin ecografie gri şi
Doppler pulsat
• identificarea sensului de deplasare a fluxului sanguin prin ecografie
codificata color

c. se aplică următoarelor specialităţi:
I.MEDICINA INTERNĂ
II GASTROENTEROLOGIE
III.NEFROLOGIE
IV.PEDIATRIE
V.UROLOGIE
3.ECOGRAFIE CERVICO-FACIALĂ
– tiroida , paratiroida , glande salivare(parotida,submandibulara,sublinguala) limfonoduli
-identificarea structurilor anatomice enumerate,măsurarea,aprecierea
ecostructurii
– axul vascular cervical
– identificarea vaselor cervicale prin ecografie în scara gri şi Doppler
pulsat,măsurarea lumenului ,aprecierea structurii peretilor
– fosa supraclaviculară şi suprasternală
– identificarea structurilor anatomice
Se aplică următoarelor specialităţi:
I.MEDICINA INTERNĂ
II.NEFROLOGIE
III.PEDIATRIE
IV.UROLOGIE
4.ECOGRAFIE TRANSFONTANELARĂ
-identificarea şi evaluarea emisferelor cerebrale şi asistemului ventricular
-identificarea principalelor structuri anatomice(substanţa albă şi cenuşie,
nucleul caudat,talamus,corp calos, plexuri coroide)
Se aplică următoarelor specialităţi :
I. PEDIATRIE
5.Explorarea sarcinii (explorare suprapubiană)
– explorarea uterului gravid la diverse vârste , prin abord suprapubian
-identificarea, precizarea poziţiei şi măsurarea placentei
-identificarea elementelor anatomice normale ale fătului
-aprecierea vârstei fetale
a. se aplică următoarelor specialităţi:
I.MEDICINA INTERNĂ
II GASTROENTEROLOGIE
III.NEFROLOGIE
IV.PEDIATRIE
V.UROLOGIE
6. Alte aplicaţii specifice vor fi tratate individual, în cadrul fiecărei specialităţi,întrucât implică dobândirea unor noţiuni teoretice suplimentare.Cuantumul de activitate practică alocat acestor capitole este stabilit de către responsabilii de program din fiecare centru universitar cuprinzând:
-Algoritmuri de diagnostic
-Tubul digestiv-noţiuni avansate
-Prostata şi veziculele seminale
-Ecografie interventională
-Progrese în ultrasonografie
1.3.1.7. STAGIUL DE GENETICĂ MEDICALĂ
A. PARTEA TEORETICĂ
1. Rolul factorilor genetici în producerea bolilor:
a. Interacţiunea ereditate-mediu în etiologia bolilor;
b. Ecogenetica, nutrigenetica şi farmacocinetica bolilor;
c. Mutaţiile: cauză majoră de boală;
d. Bolile genetice (clasificare, caractere generale, impact şi consecinţe);
e. Abordarea genetică în relaţia medic-pacient.
2. Bolile cromozomiale. Corelaţii genotip-fenotip în anomaliile cromosomiale: boli cromosomiale autosomale (trisomiile autosomale, sindroame cu deleţii autosomale,sindroame cu microdeleţii sau microduplicaţii), sindroame cu anomalii ale gonosomilor (s.
Turner, s. Klinefelter, trisomia X şi alte polisomii X, s. 47, XXY).
3. Bolile monogenice. Corelaţii genotip-fenotip în boli monogenice: galactozemia,fenilcetonuria, bolile lizozomale, bolile peroxizomale, fibroza chistică, distrofia musculară Duchenne, osteogeneza imperfecta, sferocitoza ereditară, sindromul Ehlers-Danlos,neurofibromatozele, boala polichistică renală, hemofilia A, distrofia miotonică.
4. Genetica dezvoltării şi defectele de dezvoltare. Categorii de gene implicate în controlul dezvoltării. Procese majore în cadrul dezvoltării embrionare. Anomalii congenitale cu determinism multifactorial.
5. Retardul mental şi retardul mental legat de X.
6. Patologia genetică a sistemului imun.
7. Genetica bolii canceroase.
8. Cele mai frecvente boli genetice pe sisteme şi aparate.
9. Profilaxia şi tratamentul bolilor genetice.
10. Probleme şi dileme etice în genetica medicală.

B. PARTEA PRACTICĂ
1. Consultul genetic.
2. Explorările genetice – indicaţii, interpretare şi valoare diagnostică:
a. Cromozomiale – cariotipul cu marcaj în benzi, FISH interfazic, FISH metafazic şi CGH;
b. Moleculare – amplificarea ADN; hibridizarea acizilor nucleici, fragmentarea acizilor nucleici cu enzime de restricţie, polimorfismul lungimii fragmentelor de restricţie,secvenţierea ADN;
c. Biochimice.
3. Sfatul genetic;
4. Screeningul genetic:
a. Neonatal (fenilcetonuria, hipotiroidismul congenital);
b. Screening-ul populaţional (familial) al heterozigoţilor.
1.3.2 STAGIUL DE NEONATOLOGIE
Tematica lecţiilor conferinţă ( 250 ore)
1. Perioadele dezvoltării intrauterine (perioada embrionară şi perioada fetală). Embriogeneza,organogeneza şi morfogeneza. Fiziologia fetală. Evaluarea fătului în timpul vieţii intrauterine.
Evaluarea funcţiei placentare şi a unităţii feto-placentare. Conceptul de perinatologie.
2. Adaptarea nou-născutului la viaţa extrauterină (funcţia respiratorie, cardio-vasculară, gastrointestinală, renală; adaptarea hematologică, imunologică, endocrină, termică).
3. Nou-născutul cu risc la naştere. Factorii de risc anteriori sarcinii, factorii de risc ce acţionează în cursul sarcinii, factorii de risc ce acţionează în cursul naşterii. Măsuri de profilaxie.
4. Suferinţa fetală acută în timpul travaliului şi asfixia la naştere. Reanimarea nou-născutului.
Complicaţiile (sindromul post-asfixic), consecinţele şi prognosticul hipoxiei la naştere. Şocul neonatal.
5. Traumatismul obstetrical mecanic (leziuni părţi moi, leziuni craniene şi cranio-cerebrale, leziuni cervicale traumatice şi ale centurii scapulare, traumatismele coloanei vertebrale, leziunile organelor abdominale, leziunile membrelor).
6. Examenul clinic al nou-născutului. Îngrijirea nou-născutului normal în maternitate şi la domiciliu.
7. Alimentaţia nou-născutului. Nevoile nutritive. Alimentaţia la sân. Alimentaţia cu biberonul şi prin gavaj. Alimentaţia continuă pe sonda naso-gastrică. Alimentaţia continuă pe sonda nasojejunală.
8. Preparate de lapte folosite în alimentaţia prematurului.
9. Alimentaţia parenterală parţială şi noţiuni de alimentaţie parenterală totală (indicaţii, soluţii utilizate, scheme de alimentaţie, monitorizarea nou-născutului alimentat parenteral, complicaţii).
10. Tulburările de creştere şi dezvoltare. Stabilirea vârstei gestaţionale. Curbele de creştere intrauterină.
11. Prematuritatea. Definiţie, factorii care pot influenţa producerea naşterii premature. Particularităţi morfo-funcţionale ale nou-născutului prematur. Categorii de prematuri. Tratamentul profilactic al prematurului. Complicaţiile prematurităţii. Criterii de externare din maternitate. Prognosticul şi cauzele de deces la prematur. Prevenirea prematurităţii.
12. Copilul mic pentru vârsta gestaţională (dismaturitatea). Definiţie, etiologie, particularităţi morfo-funcţionale. Complicaţiile dismaturităţii, profilaxia şi tratamentul acestora. Prognosticul si cauzele de deces la dismaturi.

13. Copilul mare pentru vârsta gestaţională şi postmatur. Etiologie, particularităţi morfofuncţionale.
Complicaţiile şi profilaxia acestora. Tratamentul pre- si postnatal.
14. Sarcina multiplă – patologie specifică.
15. Detresa respiratorie la nou-nascut. Detresa respiratorie idiopatică (boala membranelor hialine).
Sindromul de resorbţie întârziată a lichidului pulmonar fetal. Sindromul de aspiraţie pulmonară.
16. Pneumoniile în perioada neonatală. Pneumonia congenitală. Edemul pulmonar hemoragic al nou-născutului. Crizele de apnee ale prematurului. Boala pulmonară cronică a prematurului.
Pneumothoraxul şi pneumomediastinul în perioada neonatală.
17. Tehnici de tratament în insuficienţa respiratorie neonatală: oxigenoterapia, ventilaţia cu balon şi mască, intubaţia traheală, ventilaţia asistată – CPAP, noţiuni de IPPV.
18. Bolile cardiace congenitale care se manifestă în perioada neonatală. Diagnosticul cardiopatiilor specifice perioadei neonatale, care necesită diagnostic de urgenţă. Chirurgia cardiacă la nounascut.
19. Cianoza neonatală. Etiologie, abordare diagnostică, tratament etiologic.
20. Bolile primare miocardice la nou-nascut.
21. Sindromul persistenţei circulaţiei fetale.
22. Urgenţele cardiologice neonatale: insuficienţa cardiacă, tulburarile de ritm cardiac, şocul cardiogen, pneumopericardul.
23. Vărsăturile în perioada neonatalî: etiologie, diagnostic şi tratament.
24. Atrezia de esofag şi fistula eso-traheală.
25. Obstrucţiile congenitale ale tractului digestiv: atrezia şi stenoza intestinală, malrotaţia intestinului, ileusul meconial, boala Hirschprung, malformaţii ano-rectale.
26. Enterocolita ulcero-necrotică.
27. Hiperbilirubinemiile neonatale: etiologie, diagnostic etiologic, tratament.
28. Encefalopatia hiperbilirubinemică.
29. Boala hemolitică neonatală (prin incompatibilitate Rh şi ABO). Profilaxia, diagnosticul şi tratamentul. Complicaţiile, evoluţia şi prognosticul.
30. Anemiile neonatale: etiologia, diagnosticul, tratamentul şi complicaţiile. Evoluţia şi prognosticul.
31. Policitemia – sindromul de hiperconcentraţie sanguină.
32. Bolile hemoragice ale nou-nascutului (coagulopatii congenitale şi dobândite, trombocitopenii şi trombopatii).
33. Insuficienţa renală acută la nou-nascut.
34. Ambiguitatea genitală la nou-nascut.
35. Infecţiile neonatale. Etiologie, particularităţile apărării antiinfecţioase în perioada neonatală,factori favorizanţi, diagnosticul clinic şi paraclinic. Infecţia intrauterină. Sindromul de infecţie amniotică. Septicemiile neonatale. Meningitele bacteriene la nou-nascut. Osteomielita. Infecţii
cutanate. Infecţii urinare. Omfalita. Conjunctivitele. Moniliaza. Diareea epidemică a nounăscutului. Mijloace de profilaxie a infecţiilor secundare în secţiile de nou-născuti. Tratamentul
infecţiilor neonatale.
36. Hipotiroidismul şi hipertiroidismul în perioada neonatală.
37. Nou-născutul din mama diabetică. Diagnostic, complicaţii specifice. Profilaxia complicaţiilor şi tratamentul nou-născutului din mama diabetică.
38. Hipoglicemiile neonatale – diagnostic, etiologie, complicaţii, profilaxie şi tratament hiperglicemiile neonatale.
39. Hipocalcemiile neonatale – semne clinice şi paraclinice, etiologie şi diagnostic etiologic,profilaxie şi tratament.
40. Hiponatremiile şi hipernatremiile în perioada neonatală.
41. Hipo- şi hiperkaliemia în perioada neonatală.
42. Hipomagneziemia la nou-nascut.
43. Diagnosticul bolilor metabolice congenitale în perioada neonatală şi îngrijirea nou-născutului suspect de boala metabolică congenitală.

44. Hipotermia neonatală: diagnostic şi tratament.
45. Diagnosticul şi tratamentul malformaţiilor congenitale majore în perioada pre- şi neonatală:
atrezia choanală, hernia diafragmatică, anomaliile ano-rectale, omfalocelul, gastroschizis-ul,meningocelul şi mielomeningocelul. Hidrocefalia, luxaţia congenitală de şold, piciorul strâmb congenital.
46. Suferinţa cerebrală în perioada neonatală: manifestările clinice, etiologia, investigaţiile paraclinice.
47. Encefalopatia hipoxic-ischemică perinatală. Hemoragiile intracraniene în perioada neonatală (hemoragia peri- şi intraventriculară, hemoragia subdurală, hemoragia subarahnoidiană) –etiologie, diagnostic şi tratament.
48. Convulsiile neonatale: etiologie, particularităţi clinice, diagnostic etiologic şi tratament.
49. Elemente de farmacologie neonatală: efectele medicaţiei administrate gravidei asupra fătului şi nou-născutului; eliminarea medicamentelor prin laptele matern; folosirea medicamentelor la nou-născut.
50. Mortalitatea neonatală şi perinatală. Factorii care duc la creşterea mortalităţii perinatale şi măsuri care pot influenţa scăderea acesteia.
Barem practic:
Cateterismul arterei şi venei ombilicale – 50
Aspiraţia căilor aeriene şi ventilaţia cu balon şi mască – 200
Plasarea unei sonde naso-gastrice (naso-jejunale) pentru alimentaţia enterală. Tehnica efectuării gavajului continuu şi discontinuu – 250
Masajul cardiac extern – 150
Intubaţia traheală – 10 cu GN<1000g, 25 cu GN<1500g, 50 cu GN>1500g. Tehnici de ventilaţie asistată .
Puncţionarea venei femurale pentru recoltări – 25
Instalarea unei perfuzii în venele periferice – 50
Puncţia lombară -20
Puncţia pleurală. Drenajul pleural în sistem închis – 20
Îngrijirea prematurului în incubator – 100
Fototerapia.
Exsanguinotransfuzia. – 10
Interpretarea unei radiografii toracice la nou-nascut – 200
Interpretarea examenului radiologic al tubului digestiv în perioada neonatală – 200
Interpretarea radiografiilor scheletice la nou-născut – 200
Interpretarea unei electrocardiograme din patologia curentă neonatală (maladii congenitale de cord,
tulburări de ritm si conducere, hipocalcemia neonatală) – 25
Interpretarea examenului gazelor sanguine şi a echilibrului acido-bazic prin micrometoda Astrup -200
Interpretarea hemogramei normale şi patologice în perioada neonatală-200
Interpretarea probelor de coagulare în perioada neonatală -200
Interpretarea probelor de explorare a funcţiei renale în perioada neonatală -200
Interpretarea probelor de explorare a metabolismului bilirubinei în perioada neonatală -200
Explorarea bacteriologica şi serologică în infecţiile neonatale -200
Preparate de lapte utilizate în alimentaţia artificială a nou-născutului la termen
Preparate de lapte utilizate în alimentaţia artificială a nou-născutului prematur.
Recomandari în alimentaţia naturală a nou-născutului (scheme de alimentaţie, educaţia mamei,contraindicaţii, incidente, urmărirea nou-născutului alimentat natural).
Pregatirea şi utilizarea monitorului cardio-respirator, pulsoximetrului, tensiometrului noninvaziv,ventilatorului mecanic, incubatoarelor, măsuri de reanimare neonatală.

NB! Locul instruirii
Clinici universitare de obstetrică-ginecologie (maternităţi gradul III) în care se nasc ,îngrijesc, minimum 50 nou-născuţi cu greutate < 1500g/an şi 15 nou-născuţi cu greutate<1000g/an,în care este organizată consultaţie prenatală, există săli de expulzie şi cezariene cu puncte de preluare imediată a nou-născutului cu risc, de către neonatolog.
Coordonatorii de instruire în rezidenţiat trebuie să aibă o vechime de minimum cinci ani în neonatologie, din momentul atestării ca neonatologi.
1.3.2.1 STAGIUL DE BOLI INFECŢIOASE
Tematica lecţiilor conferinţă ( 40 ore)
(1) Diagnosticul de laborator al infecţiilor virale, bacteriene, miceliene şi al infestaţiilor parazitare la copil
(2) Imunizările active şi pasive
(3) Antibioticoterapia în pediatrie
(4) Infecţia HIV şi SIDA la copil
(5) Bacteriemiile şi septicemiile
(6) Meningitele acute virale şi bacteriene
(7) Encefalitele
(8) Diareile acute virale şi bacteriene
(9) Infecţiile produse de germeni anaerobi
(10) Tetanosul
(11) Difteria
(12) Salmonelozele tifoidice
(13) Infecţia luetica
(14) Poliomielita
(15) Infecţiile cu virus varicelo-zosterian
(16) Mononucleoza infecţioasă şi alte infecţii produse de virusuri herpetice
(17) Infecţia cu virusuri gripale şi paragripale
(18) Rubeola
(19) Parotidita epidemică
(20) Rujeola
(21) Megaeritemul infecţios şi exantemul subit
(22) Scarlatina
(23) Infecţiile micotice
(24) Infecţiile rikettsiene
(25) Rabia
(26) Infestaţiile parazitare (infestaţiile intestinale şi sistemice cu protozoare,helmintiazele,infestaţiile sistemice cu nematode şi cestode)
(27) Hepatitele acute virale
Baremul activităţilor practice
Examenul frotiului de sânge periferic în bolile infecţioase (50)
Efectuarea puncţiei lombare la copilul de diverse vârste (30)
Examenul microscopic şi interpretarea rezultatelor de LCR (50)
Examenul microscopic al produselor biologice în infecţii virale, bacteriene, miceliene şi parazitare(20)
Tehnica imunizărilor active (vaccinari) (30)
Tehnica recoltării corecte a produselor biologice pentru examenul de laborator (100)

Tehnica de efectuare a toracocentezei (5)
Interpretarea examenelor radiologice (torace, schelet, tract digestiv) (100)
Insusirea manevrelor de resuscitare în infecţiile toxico-septice la copil (10)
1.3.2.2 STAGIUL DE CHIRURGIE ŞI ORTOPEDIE PEDIATRICĂ
Tematica lecţiilor conferinţă ( 40 ore)
(1) Traumatismele majore (inclusiv traumatismele craniocerebrale)
(2) Arsurile
(3) Obstrucţiile tractului digestiv la sugar şi copil
(4) Hemoragiile la nou-născut, sugar şi copil
(5) Stenoza hipertrofică de pilor
(6) Malpoziţiile cardiotuberozitare
(7) Stenozele esofagiene congenitale şi fistulele esotraheale
(8) Palatoschizisul
(9) Omfalocelul, gastroschizisul şi hernia ombilicală
(10) Apendicita acută
(11) Patologia diverticulului Meckel
(12) Megacolonul congenital aganglionar
(13) Malformaţiile anorectale
(14) Hernia inghinală
(15) Invaginaţia intestinală
(16) Herniile diafragmatice
(17) Peritonitele primitive şi secundare
(18) Atrezia căilor biliale extrahepatice şi chistul de coledoc
(19) Tratamentul chirurgical al tumorii Wilms, neuroblastomul, osteosarcomului şi tumorilor de părţi moi
(20) Malformaţiile tractului urinar şi uretero-hidronefroza
(21) Litiaza urinară la copil
(22) Fimoza şi hipospadiasul
(23) Criptorhidia şi torsiunile testiculare
(24) Tumorile ovariene
(25) Hidrocelul
(26) Coalescenţa labiilor şi hematocolposul
(27) Torsiunea anexială la copil
(28) Probleme comune de ortopedie pediatrică:
– piciorul strâmb congenital
– deformările membrelor inferioare
– patologia genunchiului
– osteocondritele
– displazia luxantă de şold
– anomaliile congenitale ale coloanei vertebrale
– discitele
– torticolisul congenital
– scoliozele şi cifoscoliozele idiopatice ale adolescentului
– morbul Pott
– anomaliile congenitale ale mâinii, cotului şi articulaţiilor umărului
– traumatismele musculoscheletice
– luxaţii, entorse şi fracturi
– chistele osoase esenţiale
– osteomielita şi osteocondrita septică
(29) Hemostaza plăgilor
(30) Tratamentul local şi sutura plăgilor
(31) Puncţionarea şi drenajul infecţiilor superficiale (de părţi moi) şi al colecţiilor profunde
(32)Imobilizarea provizorie a fracturilor, luxaţiilor şi entorselor
(33)Tratamentul local în arsuri
(34)Denudarea şi cateterizarea venoasă pentru administrarea lichidelor în perfuzii
Baremul activităţilor practice
1. Efectuarea tehnicilor de asepsie (30)
2. Însuşirea tehnicilor de îngrijire primară în arsurile de diferite grade ale copilului (10)
3. Însuşirea manevrelor de prim-ajutor în inhalarea sau înghiţirea de corpi străini (10)
4. Însuşirea tehnicilor corecte de examinare a bolnavului cu abdomen acut chirurgical (10)
5. Însuşirea tehnicilor de imobilizare a fracturilor (5)
6. Tehnica tuşeului rectal (20)
7. Cateterismul vezical şi puncţia vezicală suprapubiană (20)
8. Toracocenteza şi instalarea unui drenaj pleural în sistem închis (3)
9. Însuşirea tehnicilor de atitudine de urgenţă în hemoragiile digestive (10)
10. Însuşirea tehnicilor de denudare şi cateterism venos la sugar şi copilul mare (10)
11. Însuşirea tehnicii suturii plăgilor (10)
12. Însuşirea tehnicilor de incizie şi drenaj ale colecţiilor superficiale (10)
13. Însuşirea tehnicilor chirurgicale de hemostază (3)
14. Însuşirea tehnicilor de atitudine de urgenţă la un copil politraumatizat (2)
1.3.3 MODULUL DE BIOETICĂ – 2 săptămâni
TEMATICĂ CURS (20 ore)
I. Introducere în Bioetică – 2 ore
1. Morala, etica, etica medicală – definire, delimitarea obiectului de studiu
2. Contextul apariţiei bioeticii
3. Definirea bioeticii
4. Delimitarea domeniului de studiu al bioeticii
5. Teorii şi metode în bioetică
II. Conceptele de sănătate, boală, suferinţă prin prisma bioeticii – 2 ore
1. Definirea conceptelor de sănătate, boală, suferinţă
2. Conceptele de sănătate, boală şi suferinţă în contextul evoluţiei medicinii şi ştiinţelor vieţii
3. Rolul credinţelor şi valorilor personale sau de grup în conturarea conceptelor de sănătate, boală şi suferinţă(percepţii particulare funcţie de credinţă religioasă, etnie, etc.)
III. Relaţia medic-pacient I- 2 ore
Valori ale relaţiei medic-pacient
Paternalism versus autonomie
Modele ale relaţiei medic-pacient
Dreptatea, echitatea şi accesul pacienţilor la îngrijirile de sănătate
IV. Relaţia medic-pacient II- 2 ore
1. Consimţământul informat
2. Confidenţialitatea în relaţia medic-pacient
3. Relaţia medic-pacient minor
4. Acte normative care reglementează relaţia medic – pacient
V. Greşeli şi erori în practica medicală – 2 ore

1. Definirea noţiunilor de greşeală şi eroare
2. Culpa medicală – definire, forme, implicaţii juridice şi deontologice
3. Managementul greşelii şi erorii medicale în practica medicală
VI. Probleme etice la începutul vieţii – 2 ore
1. Libertatea procreaţiei
2. Dileme etice în avort
3. Etica reproducerii umane asistate medical
4. Probleme etice în clonarea reproductivă
VII. Probleme etice la finalul vieţii- 2 ore
1. Definirea morţii în era noilor tehnologii în medicină
2. Probleme etice în stările terminale
3. Tratamente inutile în practica medicală
4. Eutanasia şi suicidul asistat
5. Îngrijirile paliative
VIII. Probleme etice în transplantul de ţesuturi şi organe umane – 2 ore
1. Donarea de organe de la cadavru
2. Donarea de organe de la persoana vie
3. Etica alocării de resurse în transplant
IX. Probleme etice în genetică şi genomică- 2 ore
1. Eugenia şi discriminarea pe baza geneticii
2. Proiectul genomului uman- probleme etice, redefinirea noţiunii de boală prin prisma cunoaşterii genomului uman
3. Etică şi testarea genetică prenatală, neonatală şi postnatală
4. Statutul moral al embrionului uman; cercetarea pe embrioni
5. Terapia genică
6. Posibilitatea îmbunătăţirii rasei umane prin intervenţii genetice
X. Etica cercetării pe subiecţi umani – 2 ore
1. Principii etice în cercetarea pe subiecţi umani
2. Protecţia participanţilor într-o cercetare biomedicală – discutarea principalelor coduri de etică şi convenţii internaţionale în cercetare, a cadrului legislativ în care se derulează cercetarea pe subiecţi umani
3. Populaţii vulnerabile în contextul cercetării pe subiecţi umani
4. Aspecte etice în cercetările multicentrice, multinaţionale
5. Comitetele de etică a cercetării
6. Comportamentul ştiinţific neadecvat, conflictul de interese în cercetarea ştiinţifică

TEMATICA SEMINARIILOR
I. Ilustrarea prin cazuri particulare a teoriilor şi principiilor în bioetică – 2 ore
II. Reglementarea practicii medicale prin coduri de etică – 2 ore
1. Jurământul lui Hipocrate – comentarea formei iniţiale a jurământului lui Hipocrate şi evaluarea gradului de aplicabilitate a perceptelor acestuia în condiţiile medicinii actuale
2. Alternative ale jurământului lui Hipocrate
3. Alte coduri de etică şi deontologie medicală folosite în prezent
III. Ilustrarea valorilor etice ale relaţiei medic-pacient prin cazuri practice – 2 ore

1. Valoarea şi limitele consimţământului informat în practica medicală curentă
2. Valoarea şi limitele confidenţialităţii în practica medicală curentă
3. Rolul comunicării în relaţia medic-pacient
IV. Ilustrarea valorilor etice ale relaţiei medic-pacient prin cazuri practice – 2 ore
1. Accesul la îngrijirile de sănătate – discutare de cazuri
2. Drepturile pacienţilor – reglementare legislativă
3. Rolul comitetelor de etică din spitale
V. Exemplificarea noţiunilor de greşeală şi eroare în medicină prin cazuri concrete – 2ore
1. Delimitarea cadrului noţiunii de malpraxis
2. Greşeala medicală din perspectiva sistemului de malpraxis
3. Perspectiva deontologică asupra greşelilor medicale
VI. Discutarea problemelor etice la începutul vieţii pe baza unor cazuri concrete – 2 ore
VII. Discutarea problemelor etice la finalul vieţii pe baza unor cazuri concrete – 2 ore
VIII. Discutarea problemelor etice în transplantul de ţesuturi şi organe pe baza unor cazuri concrete – 2 ore
IX. Discutarea problemelor etice în genetică şi genomică pe baza unor cazuri concrete- 2 ore
X. Discutarea problemelor etice în cercetarea pe subiecţi umani prin prisma unor cazuri concrete – 2 ore

PEDIATRIE
5 ANI
ANUL I ANUL II ANUL III ANUL I V ANUL V
Pediatrie 6 luni
Pediatrie 5 luni
Genetică 1 lună
Pediatrie 5 luni
Pediatrie 8½ luni
Neonatologie 12 luni
Pneumologie 2 luni
OncologiHematologie pediatrică 2 luni
Psihiatria copilului şi adolescentului 2 luni
Neonatologie 3 luni
Chirurgie şi ortopedie pediatrică 2 luni
Diabet 2 luni
Neurologie pediatrică 2 luni
Bioetica ½ luna
Genetică 2 luni                                                                                                         Boli infecţioase 2 luni
Echografie generală 3 luni

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *