Briefing de presă susținut de ministrul sănătății, Ioana Mihăilă, la finalul ședinței de guvern din 30 august

Stiri

Ioana Mihăilă: Bună ziua! Astăzi, în ședința de guvern, au fost aprobate patru ordonanțe simple care reglementează măsuri în domeniul sănătății. Este vorba de o modificare a Ordonanței 158/2005, care oferă cadrul legal pentru acordarea de către medicul curant a concediului pentru incapacitate temporară de muncă pentru toată perioada necesară tratamentului și recuperării medicale a pacientului cu arsuri. Este practic o completare a listei de afecțiuni pentru care se acordă aceste concedii medicale care depășesc perioada obișnuită de acordare a concediilor medicale. S-a adoptat de asemenea o ordonanță simplă pentru modificarea și completarea Legii nr. 134/2019, lege care reglementează modul de funcționare al Agenției Naționale a Medicamentelor și Dispozitivelor Medicale din România. Practic, s-a completat domeniul de activitate al agenției cu câteva activități noi pe care urmează să le realizeze, ca urmare a intrării în vigoare a noilor regulamente europene referitoare la dispozitivele medicale. Tot așa s-au reglementat anumite atribuții ale Agenției Naționale a Medicamentului, prin care este abilitată să ia măsuri pentru retragerea, interzicerea sau restrângerea introducerii pe piață a anumitor medicamente și dispozitive medicale. S-a clarificat în mod explicit că agenția poate percepe tarife pentru activitățile pe care le desfășoară. A fost de asemenea adoptată o ordonanță care modifică și completează Legea 55 din 2020, precum și alte acte normative. Această ordonanță creează cadrul legal pentru stimularea adresabilității populației spre vaccinare. Astfel, persoanele care se vaccinează cu schema completă de vaccinare vor beneficia din momentul în care această ordonanță intră în vigoare de o alocație individuală de hrană în valoare totală de 100 de lei, sub formă de tichete de masă. Ca o măsură suplimentară de recompensare a tuturor persoanelor care au fost vaccinate împotriva COVID-19, s-a propus de asemenea organizarea Loteriei de vaccinare, loterie care constă în acordarea de premii în bani persoanelor vaccinate cu schema completă de vaccinare. De asemenea, prin același act normativ, s-a prelungit termenul de valabilitate al certificatelor de testare COVID, pentru certificatele antigen, la 48 de ore menținând la 72 pentru certificatele de testare PCR. S-a introdus de asemenea posibilitatea de a fi utilizate pe teritoriul României certificatele digitale ale Uniunii Europene privind COVID-19, pentru atestarea vaccinării, testării sau vindecării titularilor, și s-a prelungit perioada în care se pot desfășura concursuri pentru posturile vacante sau temporar vacante din sistemul sanitar. Prin aceeași ordonanță, am realizat cadrul legal prin care măștile achiziționate în cursul anului 2020, destinate categoriilor defavorizate care nu au fost ridicate de către persoanele beneficiare de la nivelul autorităților locale să poată fi redistribuite de către autoritățile locale sau de către direcțiile de sănătate publică către școli. A patra ordonanță simplă care a fost adoptată astăzi este o ordonanță care modifică Legea 95/2006, legea privind reforma în domeniul sănătății. Modificările vizează mai multe proiecte de reformă, precum și mai multe corecții care ajută la funcționarea sistemului sanitar. Astfel, s-a introdus definiția auditului clinic pentru a îmbunătăți calitatea asistenței și pentru a revizui sistematic practicile curente, s-a creat cadrul legal pentru ca bunurile achiziționate din sumele alocate pentru derularea programelor naționale de sănătate să poată fi transmise de la o unitate de specialitate la alta, s-au introdus clarificări în ceea ce privește tipul cheltuielilor din sistemul de urgență care pot fi făcute din bugetul de stat, respectiv din bugetele proprii ale spitalelor. De asemenea, pentru a crește accesul pacienților români la proceduri de transplant, s-a introdus posibilitatea ca Agenția Națională de Transplant să poată achita taxe și cotizații către organisme internaționale care facilitează schimbul de organe în vederea transplantului. S-a reglementat posibilitatea înființării compartimentelor clinice în cadrul spitalelor publice. Se creează cadrul legal prin care se vor stabili condițiile și metodologia privind avizarea înființării spitalelor private, precum și avizarea structurii organizatorice şi modificările la nivelul structurii organizatorice ale acestor spitale. De asemenea, s-a reglementat faptul că platforma informatică din asigurările de sănătate este de interes național și utilitate publică și s-a stabilit cadrul normativ general pentru colaborarea între Casa Națională de Asigurări de Sănătate și autoritățile și instituțiile publice cu activități în domeniul digitalizării, cu scopul de a grăbi procesele de digitalizare de la nivelul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate. Au fost câteva prevederi care reglementează politica medicamentului, dintre ele, o prevedere care specifică clar că Agenția Națională a Medicamentelor și Dispozitivelor Medicale întreprinde demersurile legale în vederea prevenirii sau atenuării deficitului de medicamente. S-a introdus de asemenea o sancțiune contravențională pentru încălcarea regulilor referitoare la publicitatea la medicamente. S-a introdus în mod explicit posibilitatea comercializării online a dispozitivelor medicale și s-au introdus obligații și sancțiuni pentru utilizatorii dispozitivelor medicale. S-a creat cadrul legal pentru înființarea Registrului Național al Profesioniștilor din Sistemul de Sănătate, modificare care va facilita stabilirea unui mod obiectiv a necesarului de specialiști dintr-un anumit domeniu și repartiția acestora pe arii geografice sau unități sanitare publice. S-a creat de asemenea cadrul legal pentru organizarea consorțiilor medicale, reprezentând asocieri de spitale publice, cu scopul derulării în comun a activităților medicale, a activităților de cercetare științifică, investiții în infrastructură sau achiziții, și s-a creat cadrul legal pentru plata pe baza unor indicatori de performanță și de calitate a serviciilor oferite pacienților pentru spitalele publice.

Reporter: Întrebarea este, când vor putea românii să primească aceste vouchere, în contextul în care trebuie printate după momentul în care intră în vigoare această ordonanță de urgență.

Ioana Mihăilă: De la momentul la care ordonanța de urgență este publicată în Monitorul Oficial, persoanele care se vaccinează cu schemă completă, asta înseamnă cu a doua doză de Pfizer sau Moderna, sau cu singura doză de Johnson & Johnson, vor putea beneficia de aceste bonuri de masă. Ei vor putea să ridice aceste bonuri de masă, de la centrul de vaccinare de la care s-au vaccinat, atunci când ele vor fi disponibile. Încercăm să grăbim cât mai mult procedurile şi legale, dar şi cele de achiziții şi să le facilităm pentru a le face disponibile cât mai repede. Dar, din momentul în care ordonanța intră în vigoare, cei care se vaccinează pot să solicite când vor fi disponibile aceste bonuri de masă.

Reporter: De asemenea, ați luat o decizie în privința profesorilor. Aceștia vor fi testați pe banii proprii sau din banii DSP? – pentru că aceasta a rămas dilema din momentul în care s-a vorbit despre testarea profesorilor în școli la 6 cazuri la mia de locuitori.

Ioana Mihăilă: Ministerul Sănătății vine cu o propunere de proiect de lege pentru testarea personalului medical. Din discuțiile pe care le-am avut cu ministrul muncii, probabil că în acest proces de testare vor fi incluși şi cei care muncesc în centrele rezidențiale. De asemenea, vor fi incluși, din discuțiile pe care le-am avut cu Departamentul pentru Situații de Urgenţă şi pompierii şi angajații din sistemul de urgență. Până acum, acestea sunt persoanele pentru care proiectul de lege referitor la testarea din banii proprii sau din fondul de sporuri, în funcție de cum își reglementează fiecare dintre ministere modul de testare a personalului nevaccinat, va deveni obligatorie. Legat de testarea profesorilor, Ministerul Educației va trebui, împreună cu ceilalți reprezentanți ai Guvernului, să vină cu un punct de vedere.

Reporter: Aș vrea să vă întreb, referitor la restricții pentru nevaccinați. Spuneați, recent, că, dacă se vor impune restricții de circulație, acestea nu vor viza persoanele vaccinate. Aș vrea să vă întreb, la ce restricții de circulație vă gândiți, la ce incidențe ar putea apărea acestea în primul rând și care ar fi motivul impunerii unor restricții de circulație pentru nevaccinați, în condițiile în care aceștia pot purta mască, pentru a nu răspândi boala.

Ioana Mihăilă: În primul rând, în acest moment, suntem la faza de discuții, împreună cu ceilalți reprezentanți ai Guvernului. Este vorba – și repet acest lucru – de măsuri de prevenție atunci când observăm că cifrele pandemice cresc trebuie să ne respectăm obiectivele prioritare. Acelea sunt: închiderea cât mai târzie sau dacă se poate deloc a școlilor, pentru că educația este o prioritate; eliminarea sau reducerea cât de mult posibil a restricțiilor pentru persoanele vaccinate, nu considerăm că persoanele vaccinate ar trebui să aibă restricționat dreptul de a merge la restaurant, sau la cumpărături sau în altă parte; al treilea principiu este a nu închide economia. Acestea sunt cele trei linii mari după care ne ghidăm, atunci când luăm în considerare posibile măsuri de prevenție, măsuri de prevenție care vor fi aplicate în funcție de evoluția epidemiei, în funcție de gradul de ocupare al spitalelor. Ce este demn de menționat, că încă lumea are timp să se vaccineze și că vaccinarea va aduce beneficii, atât pentru propria persoană, cât și pentru cel de lângă noi, care nu va mai fi internat în spital cu o formă ușoară sau severă de COVID, dar care va putea şi avea acces în spitale, dacă acestea nu vor mai fi supraîncărcate cu pacienții infectați cu COVID.

Reporter: Nu mi-aţi răspuns, totuşi, la întrebare. De ce restricții de circulație pentru nevaccinați când aceștia pot purta masca pentru a nu răspunde boala?

Ioana Mihăilă: Nu am vorbit de restricții de circulație, am spus de măsuri de prevenție adaptate la evoluția pandemică, măsuri de prevenție care nu vrem să afecteze copiii și prezența față în față la școală, nu vrem să ducă la închiderea anumitor sectoare economice și nu vrem să afecteze persoanele vaccinate. Dar dacă ele sunt necesare, vor fi aplicate acelor activități care, pentru nevaccinați, reprezintă un risc crescut. Şi, așa cum știm deja, după un an și jumătate de pandemie, acele activități sunt cele care presupun aglomerații în spații închise.

Reporter: Mulţumesc!

Reporter: Bună ziua! Revenind la ordonanța aprobată astăzi, dacă ne puteți spune acele loterii, pe ce sume – înțeleg că premiile vor fi în bani, nu în obiecte, deși la un moment dat se discuta și despre diverse obiecte – ce sume de bani ar fi puse în această loterie și cum se va face înscrierea, cât de complicat va fi procesul acesta prin care cei care deja s-au vaccinat se vor putea înscrie?

Ioana Mihăilă: Premiile sunt sume în bani. Ele urmează să fie reglementate împreună cu Loteria Națională, Ministerul Economiei și Ministerul Sănătății. La o primă discuție, apreciem că premiile cele mai consistente vor fi în valoare de 1.000.000 de lei, dar urmează să reglementăm periodicitatea și ritmul extragerilor și a doua întrebare… Mă scuzați.

Reporter: Cum se pot înscrie cei care…

Ioana Mihăilă: Aşa! Am avut discuții și au participat la elaborarea proiectului de ordonanță cei de la STS și am prevăzut ca modalitate de înscriere înscrierea pe site-ul certificat-covid/.gov.ro/.

Reporter: Şi dacă puteți să îmi spuneți, anul viitor vor mai fi făcute astfel de loterii și vor mai fi /…/?

Ioana Mihăilă: În momentul acesta, așa cum am prevăzut în ordonanță, loteriile vor fi organizate în perioada octombrie-decembrie 2021.

Reporter: Deci pentru la anul nu știm nimic, deocamdată nu e stabilit.

Ioana Mihăilă: Sperăm că vom avea suficiente persoane vaccinate așa încât aceste măsuri de stimulare să nu mai fi necesare.

Reporter: Mulţumesc!

Reporter: Dacă ne uităm strict la bugetul alocat pentru aceste măsuri, vedem că ele ajung pentru aproximativ 2% din populație. Cât de eficiente vor fi pentru stimularea campaniei de vaccinare, având în vedere că beneficiarii sunt doar două procente din întreaga populație?

Ioana Mihăilă: Noi avem ca țintă vaccinarea persoanelor care încă nu sunt vaccinate, atunci când ne referim la asigurarea acelor bonuri de masă. Decizia pe care am luat-o împreună cu premierul a fost să alocăm un buget inițial și, în funcție de succesul pe care această campanie îl va avea, el va putea fi suplimentat. Menționez, însă, că aceste măsuri nu vor fi pe perioadă nedefinită și că, cu cât ne vaccinăm mai repede, cu atât avem șanse mai mari să putem beneficia de aceste măsuri, dacă este să discutăm despre aceste bonuri de masă.

Reporter: Din datele pe care le aveți acum, cât de mult vă așteptați să se accelereze campania de vaccinare, pentru că în expunerea de motive spuneați că în ritmul actual doar 45% din populație ar putea fi vaccinată până la sfârșitul anului. Care sunt așteptările dumneavoastră pentru această campanie, față de această campanie?

Ioana Mihăilă: Dacă ar fi să vorbim de ce ar fi nevoie, ar fi nevoie ca o cât mai mare parte a populației, în special a celei vulnerabile, să fie vaccinată. Dar, din păcate, acum vorbim de mai mult decât atât, pentru că vedem că avem internări la terapie intensivă și în secții și a tinerilor și a copiilor nevaccinați. Și atunci cred că ceea ce trebuie să ne dorim este ca fiecare persoană eligibilă la vaccinare să se vaccineze – aceasta ar fi varianta ideală.

Reporter: Da, dar aș vrea să vă rog să îmi spuneți din datele pe care le aveți în prezent care sunt așteptările, cum va fi stimulată concret această campanie? Presupun că ați făcut nişte studii.

Ioana Mihăilă: Stimulată concret este prin măsurile pe care le-am anunțat astăzi. Sunt primele măsuri – cele care prevăd bonurile de masă și organizarea loteriei. De asemenea, avem în vedere acea testare obligatorie a anumitor categorii de personal din sistemul public, cele care vin în contact cu persoane la risc – pentru testare obligatorie dacă nu sunt vaccinate. Acestea sunt măsurile pe care le-am agreat în momentul acesta. De îndată ce ele vor fi aplicate și vom avea o evaluare a efectului lor, vom putea veni către dumneavoastră, fie cu măsuri suplimentare, fie cu o ajustare a acestor măsuri. Cred că e important să fim flexibili în această campanie de vaccinare și să acoperim așteptările cât mai multor categorii de cetățeni. Mulțumesc.

Reporter: Doamna ministru, voiam să vă întreb legat de acest certificat digital de vaccinare la care se face referire în primul pasaj din această ordonanţă şi scrie foarte clar că va putea fi folosit pe teritoriul naţional. Daţi-mi exemple unde îl putem folosi: la restaurant sau unde şi în ce context?

Ioana Mihăilă: Practic, acum se creează cadrul legal pentru a fi folosit în interiorul țării. Reprezentanții Sistemului de Telecomunicații Speciale au dezvoltat, de asemenea, o aplicație sigură, prin care aceste certificate pot fi verificate și, practic, orice reprezentant al unei instituții publice sau private poate, din acest moment, dacă își downloadează aplicația, să verifice veridicitatea unui certificat COVID-19. De menționat că este nevoie și de prezența cărții de identitate atunci când verificăm acest certificat.

Reporter: Adică prezentăm de bună voie certificatul, prezentăm de bună voie buletinul, ca să fie verificat în aplicaţie. Până acum, această aplicaţie creată de STS nu putea fi folosită pentru că nu era cadrul legal. Am înţeles bine?

Ioana Mihăilă: Aplicaţia era folosită şi este folosită în continuare la punctele de frontieră.

Reporter: Am înţeles, şi va putea fi folosită, de exemplu, inclusiv la restaurant, pentru mersul la…?

Ioana Mihăilă: Da. Va putea fi folosită în toate locurile în care va fi nevoie.

Reporter: Legat de acele tichete pentru persoanele vaccinate care vor avea o valoare de 100 de lei, doar pentru achiziţia de produse alimentare la orice magazin sau cum?

Ioana Mihăilă: Ele vor respecta legile care reglementează aceste tichete de masă întrutotul.

Reporter: Legi care sunt deja în vigoare.

Ioana Mihăilă: Da, există legi în vigoare care reglementează modalitatea de eliberare a acestor tichete de masă. Ce este specific acestor tichete este că ele sunt nenominale în momentul tipăririi, urmând ca numele persoanei beneficiare să se completeze la nivelul centrului de vaccinare sau al celui care dă aceste tichete de masă persoanei vaccinate.

Reporter: Şi pentru că ele au o valoare de 100 de lei va fi un singur tichet sau vor fi 5 tichete cu o valoare de 20 de lei?

Ioana Mihăilă: Asta va depinde de cum reglementază cel care achiziţionează aceste tichete. În principiu, noi am prevăzut ca achiziţia de tichete să se facă de către Direcţiile de sănătate publică pentru că, astfel, procedura este mai rapidă.

Reporter: Dacă-mi permiteţi o completare, vorbeaţi despre măştile care vor fi distribuite în şcoli, puteţi să ne spuneţi câte vor fi distribuite, cine va face acest lucru şi până când va acoperi necesarul din şcoli, dacă vorbim până la finalul anului sau doar până la finalul acestui semestru?

Ioana Mihăilă: Ne dorim ca măștile să asigure nevoile din şcoli ale copiilor care fie vin fără mască la şcoală, fie nu-şi pot permite să-şi cumpere măşti, fie, mă rog, au diverse incidente şi au nevoie să-şi schimbe masca la şcoală. Ele vor fi distribuite prin inspectoratele şcolare judeţene. În momentul acesta, din centralizarea noastră, la nivelul Direcţiilor de sănătate publică sunt 13 milioane de măşti, aproximativ, care s-au întors de la autorităţile publice locale. Dar există şi autorităţi locale care au în stoc măşti, de exemplu Primăria Timişoara are peste 400 de mii de măşti, Primăria Oradea are peste 200 de mii de măşti, Primăria Braşov peste 200 de mii de măşti – asta este dintr-un foarte rapid screening pe care l-am făcut în această dimineaţă. Dar, în direcţiile de sănătate publică sunt 13 milioane de măşti şi la autorităţile locale există, de asemenea, măşti pentru a fi distribuite spre şcoli.

Reporter: Există buget pentru suplimentarea acestor stocuri de măşti, dacă va fi nevoie?

Ioana Mihăilă: Mai există măşti în Rezerva de stat şi Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă poate să mobilizeze aceste măşti dacă necesarul nu este acoperit. Și, în funcţie de cum evaluăm consumul acestor măşti, vom putea vorbi şi de o suplimentare a bugetului şi de achiziţii suplimentare, dacă va fi nevoie.

Reporter: Când vom avea o decizie legată de obligativitatea vaccinării şi când vor şti oameni dacă se află în acea categorie care ar trebui să se vaccineze în mod obligatoriu?

Ioana Mihăilă: În momentul în care colectăm de la celelalte ministere observaţiile pentru proiectul de lege pe care îl vom trimite spre Parlament, vom putea şti care sunt categoriile de personal care sunt supuse acestei prevederi.

Reporter: Suntem deja în valul 4, aşa cum ştim activitatea în Parlament nu se poate desfăşura foarte repede, am văzut proiecte care au rămas la sertar chiar luni de zile, când vă aşteptaţi să aveţi acest proiect în vigoare şi când aveţi nevoie de el?

Ioana Mihăilă: Noi îl vom transmite spre Parlament în procedură de urgenţă şi ne aşteptăm ca el să fie adoptat cât de repede posibil. Mulţumesc frumos!

Pentru a fi în permanență la curent cu ultimele noutăți și informații din domeniul medical, urmărește-ne pe Facebook si Instagram.