Dacă ai trecut cu succes de examenul de rezidențiat din toamna aceasta, felicitări! Partea cea
mai grea a trecut. Dar asta nu înseamnă că vor mai fi lucruri de învățat și decizii complicate de
luat, înainte să începi să profesezi pe cont propriu. Decizii care nu sunt legate fix de medicină în
sine, ci mai degrabă de partea birocratică a ei.
● Ce formă de organizare să aleg?
● De ce documente am nevoie?
● Ce taxe voi plăti?
● Cum arată prima lună după înființare?
…sunt întrebări pentru al căror răspuns sigur nu vrei să pierzi ore întregi pe internet. Ai învățat
destul pentru medicină, nu e nevoie să înveți și contabilitate. Așa că ne am gândit să-ți dăm o
mână de ajutor și să punem cap la cap Ghidul medicului la început de drum, pe care-l poți citi
aici complet gratuit.
Uite la ce întrebări îți va răspunde ghidul.
Ce alegi? PFA, PFI, CMI sau SRL
Prima decizie pe care trebuie să o iei este ce formă de organizare juridică ți se potrivește:
● PFA (Persoană Fizică Autorizată);
● PFI (Persoană Fizică Independentă);
● CMI (Cabinet Medical Individual);
● SRL (Societate cu Răspundere Limitată).
Important! O Persoană Fizică Autorizată (PFA) nu poate desfășura, prin lege, activități medicale.
Astfel, pentru început, alege forma de organizare juridică în funcție de următorul criteriu:
● PFI, CMI sau SRL – dacă vrei să desfășori activități medicale;
● PFA dacă – dacă vrei să susții activități educaționale în sfera medicală (să predai cursuri,
să fii speaker, etc.) sau să ai colaborări de reprezentare pentru companii sau să ai
activități comerciale (vânzare de produse).
Avantaje și dezavantaje
În cazul în care vrei să desfășori activități medicale, ai de ales în PFI, CMI sau SRL. Hai să
vedem care sunt avantajele și dezavantajele acestor forme de organizare ca să iei o decizie
informată:
Avantaje și dezavantaje PFI
Avantaje
✅ Înființare simplă și gratuită;
✅ Administrare simplificată cu un număr redus de declarații;
✅ Cheltuieli mici de administrare (îți poți ține singur contabilitatea, deși nu e nevoie; poți folosi
un serviciu online precum SOLO);
✅ Acces la bani oricând.
Dezavantaje
❌ Taxele se plătesc anual și, în funcție de venituri, includ și contribuții la sănătate și pensie.
Avantaje și dezavantaje CMI
Avantaje
✅ Înființare simplă și gratuită;
✅ Potrivit pentru cei care lucrează independent și vor să ofere consultații într-un spațiu propriu;
✅ Nu este nevoie de contabil;
✅ Poți colabora direct cu Casa Națională de Asigurări de Sănătate.
Dezavantaje
❌ Taxele se plătesc anual și, în funcție de venituri, includ și contribuții la sănătate și pensie;
❌ Activitatea trebuie avizată la deschidere de către Colegiul Medicilor și DSP.
Avantaje și dezavantaje SRL
Avantaje
✅ Anumite taxe sunt mai mici față de alte forme de organizare;
✅ Înființare relativ rapidă;
✅ Un SRL poate avea un cod CAEN principal și altele auxiliare, atâta timp cât sunt din spectrul
medical.
Dezavantaje
❌ Taxele de înființare;
❌ Costuri mai mare de administrare;
❌ Accesul la bani este condiționat de distribuirea de dividende (de maximum 4 ori pe an).
De ce documente ai nevoie la înființare?
Documente necesare pentru deschiderea unui PFI
- Copia documentelor ce dovedesc dreptul tău de practică (de la Colegiul Medicilor –
Certificatul de Membru și Avizul de Liberă Practică); - Contractul de comodat/închiriere și documentul de proprietate pentru locația în care
PFI-ul va avea sediul; - Completarea formularului 070 (necesar în două exemplare dacă mergi la ghișeu);
- Copia cărții de identitate.
Documente necesare pentru deschiderea unui CMI
- Copia documentelor ce dovedesc dreptul tău de practică (de la Colegiul Medicilor –
Certificatul de Membru și Avizul de Liberă Practică); - Contractul de comodat/închiriere și documentul de proprietate pentru locația în care
PFI-ul va avea sediul. Pentru că vei avea activitate la sediu/punct de lucru, va fi nevoie de
acordul vecinilor sau al asociației de proprietari, pentru spațiile rezidențiale; - Completarea formularului 070 (necesar în două exemplare dacă mergi la ghișeu);
- Copia cărții de identitate.
Documente necesare pentru deschiderea unui SRL
- Cererile și declarațiile tip ONRC;
- Rezervarea denumirii rmei;
- Contractul de comodat/ închiriere și documentul de proprietete pentru locația în care
SRL-ul va avea sediul; - Copia cărții de identitate;
- Taxa de înințare;
- Actul Constitutiv, adică documentul prin care se stabilesc regulile de bază pentru
organizarea și funcționarea unei societăți comerciale.
Iar acesta e abia începutul. Probabil că te întrebi și ce taxe vei plăti pentru fiecare dintre aceste
forme de organizare și care este diferența dintre ele. În plus, vei vrea să știi care sunt primii pași
de urmat în prima lună de activitate.
Am detaliat toți acești pași într-un whitepaper gratuit și ușor de navigat, pe care îl poți descărca
gratuit. Ca bonus, vei găsi link-uri utile și tabele care să te ajute să alegi forma de organizare
juridică potrivită.
Articol sponsorizat de Solo – Contabilul tau digital
Pentru a fi în permanență la curent cu ultimele noutăți și informații din domeniul medical, urmărește-ne pe Facebook , Instagram , YouTube , TikTok , Twitter .