ORDIN nr. 1.066/3.769/2025pentru modificarea și completarea Ordinului ministrului sănătății publice și al ministrului educației, cercetării și tineretului nr. 1.141/1.386/2007 privind modul de efectuare a pregătirii prin rezidențiat în specialitățile prevăzute de Nomenclatorul specialităților medicale, medico-dentare și farmaceutice pentru rețeaua de asistență medicală

Legislatie
EMITENTMINISTERUL SĂNĂTĂȚII Nr. 1.066 din 3 aprilie 2025MINISTERUL EDUCAȚIEI ȘI CERCETĂRII Nr. 3.769 din 11 aprilie 2025

Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 396 din 5 mai 2025

Văzând Referatul de aprobare nr. 1.066R din 3.04.2025 al Direcției reglementare și formare profesională medicală din cadrul Ministerului Sănătății,având în vedere prevederile art. 8 alin. (4) și ale art. 10 alin. (2) și art. 12 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 18/2009 privind organizarea și finanțarea rezidențiatului, aprobată prin Legea nr. 103/2012, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății, cu modificările și completările ulterioare, și al art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 731/2024 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației și Cercetării, cu modificările și completările ulterioare,ministrul sănătății și ministrul educației și cercetării emit următorul ordin:

Articolul I Ordinul ministrului sănătății publice și al ministrului educației, cercetării și tineretului nr. 1.141/1.386/2007 privind modul de efectuare a pregătirii prin rezidențiat în specialitățile prevăzute de Nomenclatorul specialităților medicale, medico-dentare și farmaceutice pentru rețeaua de asistență medicală, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 671 și 671 bis din 1 octombrie 2007, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

1.Articolul 2 se modifică și va avea următorul cuprins:Articolul 2Se aprobă Criteriile și procedurile de avizare/reavizare în vederea derulării programelor de pregătire prin rezidențiat, prevăzute în anexa nr. 2.2.După articolul 4 se introduce un nou articol, articolul 4^1, cu următorul cuprins:Articolul 4^1Se aprobă Normele de gestionare a Registrului matricol național al rezidenților, prevăzute în anexa nr. 5.3.Articolul 5 se modifică și va avea următorul cuprins:Articolul 5Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezentul ordin.4.Articolul 6 se modifică și va avea următorul cuprins:Articolul 6Direcțiile de specialitate din cadrul Ministerului Sănătății și al Ministerului Educației și Cercetării și instituțiile de învățământ superior medical acreditate vor duce la îndeplinire dispozițiile prezentului ordin.5.Anexa nr. 1 se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin.6.Anexa nr. 2 se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul ordin.7.După anexa nr. 4 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 5 – Norme de gestionare a Registrului matricol național al rezidenților, al cărei cuprins este prevăzut în anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezentul ordin.

Articolul II(1) Unitățile acreditate, la data intrării în vigoare a prezentului ordin, în vederea derulării programelor de rezidențiat conform Ordinului ministrului sănătății nr. 1.879/2019 privind aprobarea criteriilor și procedurilor de acreditare și reacreditare a unităților sanitare în care se pot derula programe de rezidențiat, precum și reglementarea unor măsuri necesare aplicării Ordonanței Guvernului nr. 18/2009 privind organizarea și finanțarea rezidențiatului, cu modificările și completările ulterioare, pot continua derularea programelor de pregătire prin rezidențiat pentru o perioadă de 36 de luni de la intrarea în vigoare a prezentului ordin, în măsura în care se mențin condițiile care au stat la baza acreditării.(2) Cu maximum 12 luni înaintea expirării termenului de 36 de luni, unitățile prevăzute la alin. (1) vor demara formalitățile necesare desemnării ca unități de pregătire în rezidențiat, prevăzute în Ordinul ministrului sănătății publice și al ministrului educației, cercetării și tineretului nr. 1.141/1.386/2007, cu modificările și completările ulterioare.

Articolul III(1) Transferul informațiilor stocate în Registrul matricol național al rezidenților se realizează pe bază de protocol încheiat între Ministerul Sănătății și instituțiile de învățământ superior medical acreditate, cu respectarea prevederilor din anexa nr. 5 la Ordinul ministrului sănătății publice și al ministrului educației, cercetării și tineretului nr. 1.141/1.386/2007, cu modificările și completările ulterioare.(2) Transferul responsabilităților și al documentației aferente sarcinilor preluate de către instituțiile de învățământ superior medical acreditate se realizează pe bază de proces-verbal de predare-primire încheiat între acestea și direcțiile de sănătate publică județene sau a municipiului București, după caz. O copie a procesului-verbal de predare-primire se transmite Ministerului Sănătății, în termen de 5 zile de la semnare.(3) Direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București au în continuare acces la Registrul matricol național al rezidenților și după transferul responsabilităților, conform atribuțiilor ce le revin, în baza legislației în vigoare.

Articolul IVLa data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului sănătății nr. 1.879/2019 privind aprobarea criteriilor și procedurilor de acreditare și reacreditare a unităților sanitare în care se pot derula programe de rezidențiat, precum și reglementarea unor măsuri necesare aplicării Ordonanței Guvernului nr. 18/2009 privind organizarea și finanțarea rezidențiatului, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1010 din 16 decembrie 2019, cu modificările și completările ulterioare.Articolul VPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la 90 de zile de la data publicării.

Ministrul sănătății,
Alexandru Rafila
Ministrul educației și cercetării,
Daniel-Ovidiu DavidAnexa nr. 1(Anexa nr. 1 la Ordinul nr. 1.141/1.386/2007)

REGULAMENT de efectuare a pregătirii prin rezidențiat în specialitățile prevăzute de Nomenclatorul specialităților medicale, medico-dentare și farmaceutice pentru rețeaua de asistență medicală

Capitolul I Dispoziții generale

Articolul 1(1) Rezidențiatul reprezintă forma specifică de învățământ postuniversitar pentru absolvenții licențiați ai programelor de studii de medicină, medicină dentară/ stomatologie și farmacie care asigură pregătirea necesară obținerii uneia dintre specialitățile medicale, medico-dentare și farmaceutice pentru rețeaua de asistență medicală, conform art. 75 alin. (8) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, în condițiile stabilite de Directiva 2005/36/CE privind recunoașterea calificărilor profesionale.(2) Specialitățile și durata pregătirii prin rezidențiat se stabilesc prin ordin al ministrului sănătății privind aprobarea Nomenclatorului specialităților medicale, medico-dentare și farmaceutice pentru rețeaua de asistență medicală.(3) Pregătirea în rezidențiat se organizează și se evaluează, în condițiile legii, de Ministerul Educației și Cercetării și de Ministerul Sănătății, prin intermediul instituțiilor de învățământ superior de medicină și farmacie acreditate și al instituțiilor de învățământ superior care au în structură facultăți de medicină, medicină dentară/stomatologie și farmacie și care au programe de studii de medicină, medicină dentară/stomatologie și farmacie acreditate.(4) Pregătirea în rezidențiat se desfășoară în mod descentralizat, regional, la nivelul centrelor universitare cu instituții de învățământ superior de medicină și farmacie acreditate, sau instituții de învățământ superior care au în structură facultăți de medicină, medicină dentară/stomatologie și farmacie care au programe de studii de medicină, medicină dentară/stomatologie și farmacie acreditate prin direcțiile și departamentele de pregătire în rezidențiat, în unități sanitare publice aflate în subordinea Ministerului Sănătății, autorităților administrației publice locale, ministerelor și instituțiilor cu rețea sanitară proprie, inclusiv în unități medico-militare sau aflate în administrarea instituțiilor de învățământ superior de medicină și farmacie acreditate, precum și în cabinetele medicale individuale de medicină de familie.(5) Pregătirea în rezidențiat se poate desfășura și în cadrul unităților sanitare private, al farmaciilor și în instituțiile de învățământ superior private acreditate, care au programe de studii universitare de licență în domeniul medicină, medicină dentară/stomatologie sau farmacie.(6) Unitățile de pregătire se desemnează de Ministerul Sănătății pe baza avizului emis de către direcțiile de pregătire în rezidențiat din cadrul instituțiilor de învățământ superior de medicină și farmacie acreditate, în baza criteriilor și procedurilor de avizare/reavizare în vederea derulării programelor de rezidențiat, prevăzute la anexa nr. 2 la ordin.

Articolul 2(1) Prin program de rezidențiat se înțelege pregătirea rezidenților în unul dintre domeniile de specialitate prevăzute de Nomenclatorul specialităților medicale, medico-dentare și farmaceutice pentru rețeaua de asistență medicală, efectuată în spitale clinice sau în unități desemnate să desfășoare pregătire în rezidențiat.(2) Pentru fiecare specialitate, programul de rezidențiat se desfășoară după un curriculum de pregătire, care include un barem de manopere, proceduri practice, tehnici diagnostice și terapeutice, obligatorii și unice pe țară.(3) Curriculumul este propus de către direcțiile de pregătire în rezidențiat din cadrul instituțiilor de învățământ superior de medicină și farmacie acreditate, avizat de către comisiile consultative de specialitate ale Ministerului Sănătății și aprobat prin ordin comun al ministrului sănătății și al ministrului educației și cercetării, după consultarea prealabilă a Colegiului Medicilor din România, a Colegiului Medicilor Stomatologi din România și a Colegiului Farmaciștilor din România, după caz.(4) Fiecare curriculum aprobat se transmite tuturor instituțiilor de învățământ superior acreditate care asigură pregătirea în rezidențiat, spitalelor clinice și unităților desemnate să desfășoare pregătirea în rezidențiat și se aplică integral tuturor rezidenților aflați în pregătire, în limita duratei prevăzute de Nomenclatorul specialităților medicale, medico-dentare și farmaceutice pentru rețeaua de asistență medicală. Fiecare curriculum se revizuiește ori de câte ori este nevoie, în funcție de evoluția științei și tehnicii. Fiecare curriculum revizuit, precum și curricula aferentă specialităților nou-înființate sunt aprobate potrivit dispozițiilor alin. (3) și se aplică rezidenților care intră în pregătire în urma concursului de rezidențiat organizat în trimestrul IV al anului respectiv.(5) Activitatea de pregătire teoretică și practică, reprezentată de baremul de manopere, proceduri, tehnici diagnostice și terapeutice, este consemnată în două documente cu caracter obligatoriu, netransmisibile, denumite carnetul de rezident și caietul de monitorizare a pregătirii rezidentului.(6) Caietul de monitorizare a pregătirii rezidentului se completează în format electronic, cu respectarea tuturor măsurilor de siguranță informatică și cu protecția datelor cu caracter personal, potrivit dispozițiilor Regulamentului UE 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor). Validarea înscrisurilor se face de către coordonatorul/directorul de program. Caietul de monitorizare a pregătirii rezidentului are un format standardizat, aprobat prin ordin al ministrului sănătății.(7) Conținutul caietului de monitorizare a pregătirii rezidentului pentru fiecare specialitate din Nomenclatorul specialităților medicale, medico-dentare și farmaceutice pentru rețeaua de asistență medicală este propus de direcțiile de pregătire în rezidențiat, în baza curriculumului de pregătire în vigoare și a formatului standardizat, este avizat de comisia de specialitate a Ministerului Sănătății pentru specialitatea respectivă și aprobat prin ordin al ministrului sănătății.(8) Carnetul de rezident se pune la dispoziția rezidenților de către instituțiile de învățământ superior care asigură pregătirea în rezidențiat, personalizat, cu eticheta mare, conținând datele de identificare, și etichetele mici, cu codurile de bare pentru fiecare pagină, conform modelului aprobat prin ordin al ministrului sănătății.

Capitolul II Organizarea și coordonarea pregătirii în rezidențiat

Secţiunea 1 Organizarea pregătirii în rezidențiat

Articolul 3(1) În cadrul instituțiilor de învățământ superior de medicină și farmacie acreditate care organizează programe de pregătire în rezidențiat este constituită o structură, la nivel de direcție, de pregătire în rezidențiat, condusă de un prorector, conform art. 75 alin. (11) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare.(2) În cadrul instituțiilor de învățământ superior care au în structură facultăți de medicină, medicină dentară/stomatologie și farmacie, care au programe de studii de medicină, medicină dentară/stomatologie și farmacie acreditate, este organizat un departament de pregătire în rezidențiat care este subordonat conducerii facultății, conform art. 75 alin. (12) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare.(3) Direcțiile și departamentele de pregătire în rezidențiat coordonează pregătirea în rezidențiat pentru rezidenții din cadrul centrului universitar respectiv, conform regulamentului propriu de organizare a pregătirii în rezidențiat, aprobat de senatul instituției de învățământ superior acreditate care asigură pregătirea în rezidențiat, în urma consultării cu reprezentanții medicilor rezidenți.(4) Direcțiile de pregătire în rezidențiat, prevăzute la alin. (1), organizează activitatea de avizare/reavizare a unităților în care se derulează programe de rezidențiat din zona geografică arondată, conform criteriilor și procedurilor de avizare/reavizare aprobate prin ordin comun al ministrului sănătății și al ministrului educației și cercetării.(5) Direcțiile și departamentele de pregătire în rezidențiat pot avea personal propriu format din personal didactic, didactic auxiliar și administrativ. Atribuțiile, regulamentul de organizare și funcționare, precum și statul de funcții se aprobă de senatul instituției de învățământ superior acreditate care asigură pregătirea în rezidențiat.

Secţiunea a 2-a Admiterea în rezidențiat

Articolul 4(1) Ministerul Sănătății organizează admiterea în rezidențiatul pe locuri și pe posturi, prin concurs național, pentru domeniul medicină, domeniul medicină dentară și, respectiv, domeniul farmacie, cu tematică și bibliografie unice, în temeiul unei metodologii aprobate prin ordin comun al ministrului sănătății și al ministrului educației și cercetării.(2) Concursul național prevăzut la alin. (1) se poate desfășura și la nivelul centrelor universitare pe baza acordului dintre Ministerul Sănătății și instituțiile de învățământ superior de medicină și farmacie acreditate care organizează programe de pregătire în rezidențiat.(3) Numărul de locuri și posturi scoase la concurs ține cont de nevoile de pregătire și de proiecțiile și strategiile privind resursele umane din domeniul sănătății și este stabilit de către Ministerul Sănătății, pe baza datelor din Registrul național al profesioniștilor din sistemul de sănătate și a previziunilor pe specialități, cu consultarea Colegiului Medicilor din România, Colegiului Medicilor Stomatologi din România și a Colegiului Farmaciștilor din România.

Articolul 5(1) În urma promovării concursului de admitere în rezidențiat, rezidenții confirmați prin ordin al ministrului sănătății într-un program de rezidențiat sunt înregistrați într-o platformă națională unică de evidență, denumită Registrul matricol național al rezidenților, și primesc cod unic de rezident.(2) Gestionarea activității de pregătire în rezidențiat, prin Registrul matricol național al rezidenților, se realizează la nivel național de către Ministerul Sănătății, prin structura de specialitate, respectiv de către Ministerul Educației și Cercetării, prin instituțiile de învățământ superior de medicină și farmacie acreditate și instituțiile de învățământ superior care au în structură facultăți de medicină, medicină dentară/stomatologie și farmacie care au programe de studii de medicină, medicină dentară/stomatologie și farmacie acreditate, prin direcțiile și, respectiv, departamentele de pregătire în rezidențiat, organizate conform dispozițiilor Legii învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare.(3) Normele de gestionare a Registrului matricol național al rezidenților sunt prevăzute în anexa nr. 5 la ordin.

Secţiunea a 3-a Coordonarea pregătirii în rezidențiat

Articolul 6Pregătirea prin rezidențiat la nivelul fiecărui centru universitar este coordonată și îndrumată, potrivit competențelor specifice, de către:a) prorectorul coordonator al direcției de pregătire în rezidențiat sau directorul departamentului de pregătire în rezidențiat, după caz;b) coordonatorul de program de rezidențiat sau directorul de program de rezidențiat, după caz;c) responsabilul de formare în rezidențiat;d) îndrumătorul de formare în rezidențiat.

Articolul 7(1) Atribuțiile și responsabilitățile prorectorului coordonator al direcției de pregătire în rezidențiat sunt stabilite de senatul instituției de învățământ superior de medicină și farmacie acreditate și includ:a) coordonarea activității de pregătire în rezidențiat la nivelul centrului universitar;b) aprobarea detașărilor, transferurilor, schimbărilor de coordonator și avizarea schimbărilor de specialitate pe baza documentelor prevăzute în prezentul regulament și regulamentul propriu al instituției de învățământ superior de medicină și farmacie acreditate;c) coordonarea activității de avizare/reavizare a unităților în care se derulează programe de rezidențiat din zona geografică arondată, conform criteriilor și procedurilor de avizare/reavizare.(2) Atribuțiile și responsabilitățile directorului departamentului de pregătire în rezidențiat sunt stabilite de Senatul instituției de învățământ superior care are în structură facultăți de medicină, medicină dentară/stomatologie și farmacie, care au programe de studii de medicină, medicină dentară/stomatologie și farmacie acreditate, și includ:a) coordonarea activității de pregătire în rezidențiat la nivelul centrului universitar;b) aprobarea detașărilor, transferurilor, schimbărilor de coordonator și avizarea schimbărilor de specialitate, conform criteriilor prevăzute în prezentul regulament și în regulamentul propriu al instituției de învățământ superior.

Articolul 8(1) Coordonatorul de program de rezidențiat coordonează într-un mod unitar pregătirea dintr-o anumită specialitate în unitățile și instituțiile în cadrul cărora se desfășoară activitate de pregătire în rezidențiat.(2) Nominalizarea coordonatorilor de rezidențiat se face de către conducerea instituțiilor de învățământ superior acreditate care asigură pregătirea în rezidențiat, cu respectarea condițiilor stipulate în art. 9 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 18/2009 privind organizarea și finanțarea rezidențiatului, aprobată prin Legea nr. 103/2012, cu modificările și completările ulterioare, cu avizul colegiilor profesionale, și se notifică Ministerului Sănătății. Un coordonator responsabil de formare sau un director de program nu poate coordona simultan mai multe programe de rezidențiat. Excepție fac specialitățile pentru care coordonatorul de rezidențiat deține titlul de specialist într-o specialitate care, potrivit Nomenclatorului specialităților medicale, medico-dentare și farmaceutice pentru rețeaua de asistență medicală, a fost scindată în două noi specialități.(3) Coordonatorul programului de rezidențiat/Directorul de program de rezidențiat are următoarele atribuții și responsabilități:a) coordonează desfășurarea programului de rezidențiat în specialitatea respectivă;b) îndrumă rezidenții pe întreaga durată a perioadei de stagiu;c) susține cursuri și alte activități de pregătire teoretică și practică pentru rezidenți, conform normei didactice, potrivit curriculumului aprobat;d) nominalizează îndrumătorii de formare în rezidențiat;e) coordonează activitatea responsabililor de formare sau a îndrumătorilor de formare în rezidențiat, după caz;f) urmărește activitatea rezidenților și evoluția profesională a acestora pe întreaga durată a perioadei de stagiu;g) urmărește și răspunde de desfășurarea modulelor de pregătire și organizează cursurile, conform curriculumului aprobat;h) colaborează cu responsabilii și îndrumătorii de formare din unitățile în care rezidenții își efectuează modulele complementare, în vederea asigurării condițiilor optime de desfășurare a acestora;i) organizează și coordonează evaluarea finală pentru fiecare modul de pregătire în specialitate, prin verificarea atât a aptitudinilor teoretice, cât și a celor practice, dobândite de rezidenți;j) avizează cererile de detașare sau de transfer;k) cooptează rezidenți în cadrul colectivelor de cercetare pe care le coordonează;l) validează înscrisurile introduse de medicul, medicul stomatolog sau farmacistul rezident sau de îndrumător/ responsabilul de formare în caietul de monitorizare a pregătirii rezidentului;m) verifică și avizează cererile de recunoaștere a stagiilor efectuate în străinătate pentru rezidenții aflați în coordonare, pe baza documentelor doveditoare.Articolul 9(1) Responsabilul de formare trebuie să fie șef de secție, șef de laborator, farmacist-șef, șef de serviciu medical sau șef de compartiment în unitățile desemnate pentru desfășurarea activității de pregătire în rezidențiat, în alte structuri decât cele clinice.(2) Nominalizarea responsabililor de formare se face în cadrul procesului de avizare/reavizare a unității.(3) Responsabilul de formare are următoarele atribuții și responsabilități:a) îndrumă medicii rezidenți, medicii stomatologi rezidenți și farmaciștii rezidenți;b) numește îndrumătorii de formare în rezidențiat dintre medicii/farmaciștii specialiști cu minimum 5 ani vechime în specialitate sau primari din secția, serviciul, laboratorul, farmacia sau compartimentul respectiv;c) coordonează activitatea îndrumătorilor de formare în rezidențiat;d) urmărește activitatea rezidenților, repartiția acestora în serviciul de gardă și evoluția profesională a acestora;e) colaborează cu coordonatorii/directorii programului de rezidențiat;f) verifică și răspunde de parcurgerea baremului practic din curriculumul de pregătire, consemnat în caietul de monitorizare a pregătirii rezidentului;g) organizează seminare și discuții periodice, cel puțin 4 ore/săptămână, cu rezidenții, pe teme specifice din curriculumul de pregătire, prezentări de cazuri, de articole și actualități în domeniu;h) în cazul rezidenților repartizați în modulele complementare, indiferent de anul de pregătire al acestora, urmărește și răspunde de desfășurarea modulelor de pregătire complementare;i) eliberează fiecărui rezident la sfârșitul modulului o recomandare necesară pentru evaluarea finală. Recomandarea va avea și o apreciere a activității sub formă de calificativ (insuficient, suficient, bine, foarte bine);j) confirmă digital acuratețea datelor consemnate în caietul de monitorizare a pregătirii rezidentului.Articolul 10(1) Îndrumătorul de formare în rezidențiat este un medic specialist din secția/compartimentul respectiv, cu minimum 5 ani vechime în specialitate, sau medic primar, care poate îndruma unul sau mai mulți rezidenți aflați în stagiu, la solicitarea coordonatorului/directorului de program/responsabilului de formare.(2) Îndrumătorul de formare în rezidențiat are următoarele atribuții și responsabilități:a) urmărește evoluția pregătirii în specialitate a rezidenților din cadrul unității respective, indiferent de anul de pregătire al acestora, conform instrucțiunilor din partea coordonatorului/ responsabilului/directorului de program;b) verifică și răspunde, sub semnătură și parafă, de parcurgerea baremului practic din curriculumul de pregătire, consemnat în caietul de monitorizare a pregătirii rezidentului;c) organizează seminare și discuții periodice, cel puțin 4 ore/săptămână, cu rezidenții, pe teme specifice din curriculumul de pregătire, prezentări de cazuri, de articole și actualități în domeniu;d) contrasemnează recomandarea eliberată de responsabilul de formare la finalul fiecărui modul de pregătire;e) certifică prin confirmare digitală în caietul de monitorizare a pregătirii rezidentului activitatea și gărzile efectuate de medicii rezidenți;f) poate desemna medici rezidenți în linia de gardă, cu acordul scris al acestora, la solicitarea unității sanitare unde se efectuează garda, în afara timpului normal de lucru.

Articolul 11(1) Pregătirea practică a rezidenților se face în unități sanitare, în secții, servicii, laboratoare sau compartimente, respectiv în cabinete medicale desemnate de Ministerul Sănătății în vederea pregătirii în rezidențiat.(2) Repartizarea rezidenților pentru efectuarea fiecărui modul de pregătire se realizează de către direcția sau departamentul de pregătire în rezidențiat, după caz, pe baza acordului de primire al conducătorului structurilor menționate la alin. (1).

Articolul 12Modulele prevăzute în curriculumul de pregătire se vor efectua astfel:1. Modulele de pregătire în specialitatea de confirmare se vor efectua sub îndrumarea coordonatorului de program de rezidențiat, a directorului de program de rezidențiat sau a responsabilului de formare.2. Modulele de pregătire complementare fără corespondent în Nomenclatorul specialităților medicale, medico-dentare și farmaceutice pentru rețeaua de asistență medicală, se pot efectua și sub supravegherea unui îndrumător de formare, nominalizat de coordonatorul/directorul de program.3. Evidența modulelor de pregătire efectuate de fiecare rezident și a rezultatelor obținute la absolvirea fiecăruia dintre ele este responsabilitatea direcției/departamentului de pregătire în rezidențiat, prin utilizarea Registrului matricol național al rezidenților. Pentru păstrarea acestor evidențe pot fi utilizate și alte platforme de management academic, compatibile din punctul de vedere al transmiterii datelor cu Registrul matricol național al rezidenților.4. Evaluarea aptitudinilor teoretice și practice dobândite de rezidenți se va face la finalul fiecărui modul prevăzut în curriculumul de pregătire, astfel:a) în cazul modulelor de pregătire în specialitatea de rezidențiat, de către coordonatorul de program de rezidențiat sau directorul de program de rezidențiat, după caz, împreună cu îndrumătorii de formare în rezidențiat;b) în cazul modulelor complementare de către coordonatorul din specialitatea modulului respectiv.c) în cazul modulelor complementare prevăzute la pct. 2, se poate face și de către îndrumătorul de formare.5. În cazul modulelor efectuate în alte unități sanitare decât cele clinice, avizate și desemnate pentru a desfășura activitate de pregătire în rezidențiat, prezentarea la evaluarea finală a modulului este condiționată de existența unei recomandări din partea responsabilului de formare sub supravegherea căruia s-a desfășurat modulul respectiv. Recomandarea conține obligatoriu precizarea perioadei de desfășurare a modului respectiv, precum și calificativul acordat.

Articolul 13(1) Activitatea cadrelor didactice coordonatori/ directori de program de rezidențiat, responsabili de formare, îndrumători de formare este normată în cadrul instituțiilor de învățământ superior acreditate care asigură pregătirea în rezidențiat.(2) Coordonatorul programului de rezidențiat, responsabilii de formare și îndrumătorii de formare beneficiază de 40 de credite de educație medicală continuă în domeniul specialității pe care o practică, pentru fiecare an de activitate de instruire.

Articolul 14(1) Listele cu coordonatorii și directorii de program se revizuiesc anual până la data de 1 noiembrie a fiecărui an și se publică pe site-ul Ministerului Sănătății și pe site-urile instituțiilor de învățământ superior acreditate care asigură pregătirea în rezidențiat.(2) Listele îndrumătorilor de formare în rezidențiat se actualizează ori de câte ori este nevoie și se publică pe website-urile instituțiilor de învățământ superior acreditate care asigură pregătirea în rezidențiat.

Capitolul III Desfășurarea pregătirii prin rezidențiatSecţiunea 1 Drepturile și obligațiile rezidenților

Articolul 15(1) Rezidenții au obligația să consemneze în caietul de monitorizare a pregătirii rezidentului, în format electronic, următoarele aspecte:a) lista cazurilor examinate conform baremului curricular, cu specificarea diagnosticului și, după caz, a manoperelor/procedurilor/ tehnicilor/investigațiilor efectuate, în vederea validării de către coordonatorul/directorul de program;b) data efectuării fiecărei gărzi, validată de îndrumătorul de formare;c) modulele de pregătire efectuate în centrul universitar ales sau în alte centre universitare prin detașare cu avizul coordonatorului/directorului de program, perioada în care au fost efectuate, evaluările și rezultatele obținute;d) manifestările de educație medicală continuă la care au participat, cu numărul diplomei de participare;e) lucrările științifice comunicate/publicate, în situația în care respectivele manifestări științifice sunt elaborate sau finanțate cu sprijinul coordonatorului/directorului de program;f) studiile clinice efectuate sau activitățile științifice efectuate, cu avizul medicului curant al pacienților incluși în acestea;g) stagiile de pregătire în rezidențiat efectuate în străinătate.(2) Acuratețea datelor consemnate în caietul de monitorizare a pregătirii rezidentului este certificată prin confirmare digitală de către îndrumătorul sau responsabilul de formare și se validează de coordonatorul/directorul de program.(3) Doctoranzii confirmați în rezidențiat pot efectua concomitent pregătirea în rezidențiat și stagiul de doctorat, în măsura în care conducerea instituției de învățământ superior asigură efectuarea stagiului de doctorat în afara programului de pregătire în rezidențiat. În caz contrar, pe perioada doctoratului cu frecvență se suspendă calitatea de rezident.(4) Perioada de pregătire în doctorat în domeniile medicină/medicină dentară/farmacie nu poate fi validată ca modul de pregătire în rezidențiat.

Articolul 16(1) Rezidenții au obligația de a parcurge toate modulele, în conformitate cu curriculumul de pregătire, și de a participa la cursurile teoretice și la celelalte forme de pregătire organizate la nivelul centrului de pregătire.(2) Rezidenții efectuează concediul legal de odihnă, conform programării coordonatorului de program, în timpul pregătirii în rezidențiat, în cadrul unor module a căror durată depășește cel puțin dublul duratei concediului, astfel încât să nu fie afectată pregătirea.(3) Rezidenții în specialitatea medicină de familie efectuează modulele de pregătire în conformitate cu curriculumul de pregătire și baremul de activități practice, în funcție de capacitatea unităților sanitare sau a cabinetelor în care se desfășoară pregătirea în rezidențiat.(4) După fiecare modul de pregătire, rezidenții au obligația să își informeze coordonatorul asupra etapei de pregătire.(5) La finalul fiecărui modul de pregătire, rezidenții susțin o evaluare finală din tematica prevăzută în baremul de activități. Prezentarea la evaluare este condiționată de parcurgerea baremului curricular, confirmată de îndrumătorul de formare prin caietul de monitorizare a pregătirii rezidentului, sau de recomandarea responsabilului de formare, cu calificativul cel puțin „suficient“. Modul de desfășurare a evaluărilor finale după fiecare modul este stabilit prin regulamentul propriu de pregătire în rezidențiat, aprobat de senatul instituției de învățământ superior acreditate care asigură pregătirea în rezidențiat, și va ține cont de specificul fiecărei specialități.(6) Evaluarea prevăzută la alin. (5) se consideră promovată cu minimum nota 7,00. Notele obținute la evaluarea finală se notează în catalogul pus la dispoziție de direcția/departamentul de pregătire în rezidențiat și se consemnează în carnetul de rezident și în Registrul matricol național al rezidenților.(7) În cazul nepromovării examenului, rezidenții pot fi reevaluați de 2 ori într-un termen de maximum 6 luni, dar nu mai devreme de 3 luni de la prima evaluare nepromovată.(8) Absentarea nejustificată la evaluările de modul în cel mult două sesiuni reprezintă abatere gravă, în sensul art. 61 lit. a) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ce duce la pierderea calității de rezident, conform art. 6 alin. (2) lit. b) din Ordonanța Guvernului nr. 18/2009, aprobată prin Legea nr. 103/2012, cu modificările și completările ulterioare.(9) Nepromovarea evaluărilor de modul în cel mult două sesiuni denotă faptul că rezidentul nu mai corespunde din punct de vedere profesional, în sensul art. 61 lit. d) din Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare, caz ce atrage încetarea calității de rezident, conform art. 6 alin. (2) lit. b) din Ordonanța Guvernului nr. 18/2009, aprobată prin Legea nr. 103/2012, cu modificările și completările ulterioare.(10) Încetarea calității de rezident duce la încetarea contractului individual de muncă.(11) Direcția/Departamentul de pregătire în rezidențiat are obligația de a ține evidența tuturor evaluărilor prevăzute la alin. (5).

Articolul 17Medicii rezidenți pot desfășura activități de mentorat pentru studenții aflați în stagii/practică în structurile în care aceștia își desfășoară activitatea, sub coordonarea cadrelor didactice universitare. Activitatea de mentorat este reglementată de procedurile interne ale fiecărei instituții de învățământ superior acreditate care asigură pregătirea în rezidențiat.

Articolul 18(1) Gărzile efectuate de medicii rezidenți se desfășoară și se remunerează conform prevederilor art. 22^1 din Ordonanța Guvernului nr. 18/2009, aprobată prin Legea nr. 103/2012, cu modificările și completările ulterioare.(2) Pregătirea în rezidențiat pentru specialitățile clinice sau chirurgicale se efectuează inclusiv prin intermediul gărzilor.Articolul 19Rezidenții au dreptul să utilizeze în cadrul studiului individual bibliotecile universitare și ale spitalelor în care efectuează stagiile de rezidențiat, bibliotecile electronice cu profil medical și de cercetare din instituțiile sau unitățile sanitare desemnate.Articolul 20(1) Rezidenții pot participa la diverse forme de pregătire – cursuri, stagii, forme de învățământ postuniversitar uman de specialitate, în afara programului de pregătire în rezidențiat, și altele – conferințe și congrese în domeniul specialității, organizate pe plan național sau internațional, cu respectarea prevederilor Legii nr. 53/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(2) Instituțiile de învățământ superior acreditate care asigură pregătirea în rezidențiat pot susține financiar participarea rezidenților la diverse forme de pregătire – cursuri, stagii, forme de învățământ postuniversitar uman de specialitate și altele – conferințe și congrese în domeniul specialității.Secţiunea a 2-a Întreruperea rezidențiatului. Echivalarea și recunoașterea stagiilor de pregătire

Articolul 21(1) Rezidențiatul poate fi întrerupt din următoarele motive: participarea la formele de pregătire în specialitate, însoțirea soțului/soției în misiune oficială sau la studii în străinătate, concediu medical, concediu de maternitate, concediu pentru creșterea copilului, precum și alte situații în care este suspendat raportul de muncă, prevăzute de acte normative în vigoare.(2) În vederea efectuării unei forme de pregătire, rezidenții vor depune la direcția/departamentul de pregătire în rezidențiat, cu minimum 5 zile înainte de data solicitată pentru întreruperea pregătirii, o cerere avizată de coordonatorul de rezidențiat, însoțită de dovada că au fost acceptați la stagiul respectiv, cu precizarea perioadei de pregătire. Rezidenții încadrați cu contract individual de muncă pe durată determinată sau nedeterminată, după caz, vor prezenta și avizul unității angajatoare. Întreruperea pregătirii nu poate fi mai mare de un an, cu posibilitatea de prelungire, pe baza unei noi solicitări însoțite de documentele justificative.(3) Direcțiile/Departamentele de pregătire în rezidențiat vor notifica Ministerul Sănătății privind solicitarea de întrerupere, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data depunerii cererii, în vederea emiterii aprobării de întrerupere a pregătirii, conform art. 11 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.282/2007 pentru aprobarea normelor privind recunoașterea diplomelor, certificatelor și titlurilor de medic, de medic dentist, de farmacist, de asistent medical generalist și de moașă, eliberate de un stat membru al Uniunii Europene, de un stat aparținând Spațiului Economic European sau de Confederația Elvețiană, cu modificările și completările ulterioare.(4) Aprobarea de întrerupere a pregătirii, prevăzută la alin. (3), este transmisă de Ministerul Sănătății unității sanitare angajatoare și direcției/departamentului de pregătire în rezidențiat, care o va transmite către medicul, medicul stomatolog sau farmacistul rezident care a solicitat întreruperea.(5) Stagiile de pregătire efectuate în afara României pot fi recunoscute integral sau parțial de către Ministerul Sănătății, în vederea prezentării la examenul de specialist, pe baza următoarelor documente:a) cererea rezidentului adresată direcției/departamentului de pregătire în rezidențiat din cadrul instituției de învățământ superior acreditate care asigură pregătirea în rezidențiat, în care se precizează stagiul care face obiectul recunoașterii, durata acestuia, țara în care a fost efectuat, precum și datele de contact (telefon, e-mail, unitate angajatoare);b) confirmarea scrisă a coordonatorului/directorului de program cu privire la faptul că stagiul solicitat spre recunoaștere se regăsește, în tot sau în parte, ca modul de formare în curriculumul de pregătire în specialitatea de confirmare ca rezident a celui interesat și recomandarea recunoașterii acestuia;c) fotocopii și traduceri legalizate ale documentelor emise de autoritățile competente din țările respective, care atestă faptul că pregătirea s-a efectuat în unități sanitare, respectiv de învățământ și sub supravegherea cadrelor didactice universitare acreditate în acest sens de către statul terț în cauză.(6) Documentele prevăzute la alin. (5) se centralizează și se verifică de direcțiile/departamentele de pregătire în rezidențiat din cadrul instituțiilor de învățământ superior acreditate care asigură pregătirea în rezidențiat și ulterior se transmit prin poștă/poștă electronică Ministerului Sănătății în vederea emiterii recunoașterii, în termen de 15 zile. Recunoașterea va fi transmisă direcției/departamentului de pregătire în rezidențiat, care o va transmite către medicul, medicul stomatolog sau farmacistul rezident care a solicitat întreruperea.(7) Durata totală a pregătirii prin rezidențiat în afara granițelor României, ale Uniunii Europene, ale Spațiului Economic European sau ale Confederației Elvețiene, recunoscută în condițiile alin. (3), nu poate depăși o treime din durata prevăzută pentru specialitatea în cauză de Nomenclatorul specialităților medicale, medico-dentare și farmaceutice pentru rețeaua de asistență medicală.(8) Stagiile recunoscute de Ministerul Sănătății se comunică angajatorului și direcției/departamentului de pregătire în rezidențiat din centrul universitar unde este repartizat pentru pregătire rezidentul.(9) La reluarea activității, după efectuarea concediului medical, concediului de maternitate, concediului de creștere și îngrijirea copilului, concediului fără plată sau în alte situații în care este suspendat raportul de muncă, prevăzute de acte normative în vigoare, unitatea sanitară angajatoare înaintează o solicitare direcției/departamentului de pregătire în rezidențiat în vederea prelungirii pregătirii în rezidențiat cu perioada întreruptă. Direcțiile și departamentele de pregătire în rezidențiat vor notifica Ministerul Sănătății în vederea prelungirii rezidențiatului. Prelungirea se comunică atât angajatorului, cât și direcției/departamentului de pregătire în rezidențiat.(10) Întreruperile de rezidențiat, cu excepția stagiilor de pregătire efectuate în afara României și recunoscute, duc la prelungirea rezidențiatului cu perioada respectivă.(11) În baza notificării transmise de către angajator în cazul rezidenților prin concurs și, respectiv, de direcțiile/departamentele de pregătire în rezidențiat în cazul specialiștilor înscriși la programul de pregătire în cea de-a doua specialitate, Ministerul Sănătății emite un ordin în vederea retragerii calității de rezident și inactivează poziția respectivă în Registrul matricol național al rezidenților.

Articolul 22Direcția/Departamentul de pregătire în rezidențiat va ține o evidență strictă și separată a prezenței la modulele de pregătire pentru cei aflați la cea de-a doua specialitate în regim cu taxă, fără concurs de rezidențiat.

Articolul 23(1) Coordonatorul/Directorul de program, respectiv responsabilul și îndrumătorul de formare în rezidențiat sunt obligați să urmărească și activitatea de pregătire a medicilor, medicilor stomatologi și farmaciștilor specialiști/primari aflați în pregătire în a doua specialitate cu taxă fără concurs de rezidențiat, în condițiile prevăzute pentru rezidenți prin prezentul regulament.(2) În cazul celor înscriși la a doua specialitate, pregătirea se face în aceleași condiții de formare ca și în prima specialitate.

Secţiunea a 3-a Detașare, transfer, schimbarea specialității

Articolul 24(1) Prin detașare, în sensul prezentului regulament, se înțelege efectuarea unor module de pregătire în rezidențiat în alt centru universitar decât cel în care rezidentul este repartizat.(2) Detașarea rezidenților din centrul universitar de pregătire în care sunt repartizați în alte centre universitare se poate aproba în una dintre următoarele situații:a) nu există posibilitatea de a parcurge modulul respectiv în centrul universitar în care sunt repartizați pentru pregătire;b) pentru motive personale temeinic justificate.(3) În scopul detașării, rezidentul transmite direcției/ departamentului de pregătire în rezidențiat din centrul universitar unde solicită detașarea următoarele documente:a) cerere de detașare adresată direcției/departamentului de pregătire în rezidențiat, în care se va specifica pentru fiecare modul de pregătire:(i) denumirea modulului de pregătire;(ii) perioada de desfășurare;(iii) unitatea, secția, coordonatorul;(iv) motivația solicitării de detașare;b) copii ale actelor justificative ce stau la baza motivării pentru care se solicită detașarea;c) avizul spitalului plătitor cu care rezidentul a încheiat contract de muncă pe perioadă determinată/nedeterminată;d) acordul de plecare al coordonatorului/directorului de program de rezidențiat în specialitatea aleasă din centrul universitar în care a fost confirmat;e) acordul de primire al coordonatorului/directorului de program de rezidențiat în specialitatea modulului în care se dorește detașarea, respectiv, în cazul medicilor rezidenți în specialitatea medicină de familie, al unui medic primar în specialitatea modulului în care solicită pregătirea;f) acordul de primire al responsabilului de formare (după caz), în situația în care rezidentul dorește detașarea în unitățile, altele decât cele clinice, arondate centrului universitar de pregătire, desemnate conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 18/2009 privind organizarea și finanțarea rezidențiatului, aprobată prin Legea nr. 103/2012, cu modificările și completările ulterioare.(4) Pe perioada detașării, toate obligațiile privind pregătirea ce decurg din prezentul regulament revin coordonatorului/ directorului de program/responsabilului de formare și îndrumătorului în rezidențiat din unitatea unde rezidentul se detașează, inclusiv în ceea ce privește examenele de final de modul.(5) Nu se consideră detașare efectuarea de module de pregătire în unități desemnate, altele decât cele clinice, arondate centrului universitar unde rezidentul este repartizat. În acest sens, direcția/departamentul de pregătire în rezidențiat va aproba rezidentului o rotație de modul, pe baza avizului favorabil al coordonatorului de formare în rezidențiat din specialitatea modulului respectiv și a acordului de primire din partea responsabilului de formare în rezidențiat.

Articolul 25(1) Prin transfer, în sensul prezentului regulament, se înțelege schimbarea centrului universitar de pregătire prin rezidențiat.(2) Transferul se aprobă de Ministerul Sănătății în două sesiuni anuale, organizate în martie-aprilie și septembrie-octombrie, în limita locurilor disponibile afișate pe website-ul Ministerului Sănătății, în funcție de capacitățile de pregătire disponibile transmise de instituțiile de învățământ superior de medicină și farmacie acreditate și de instituțiile de învățământ superior care au în structură facultăți de medicină, medicină dentară/stomatologie și farmacie care au programe de studii de medicină, medicină dentară/stomatologie și farmacie acreditate.(3) În vederea aprobării transferului de către Ministerul Sănătății, rezidentul va depune la direcția/departamentul de pregătire în rezidențiat din centrul universitar în care solicită transferul următoarele documente:a) cerere de schimbare a centrului de pregătire;b) documente justificative privind motivele solicitării;c) acordul de plecare al conducerii instituției de învățământ superior care asigură pregătirea în rezidențiat în care este repartizat;d) acordul coordonatorului/directorului de program de rezidențiat din specialitatea în care este confirmat rezidentul din centrul universitar de primire;e) acordul unității angajatoare, pentru rezidenții pe post, iar rezidenții pe loc vor prezenta avizul unei unități angajatoare din centrul universitar solicitat.(4) Direcția/Departamentul de pregătire în rezidențiat din centrul universitar în care se solicită transferul analizează cererile, acordând avizul, cu prioritate, următoarelor categorii de personal:a) unic susținător al unui copil minor;b) soț/soție cu loc de muncă în centrul universitar solicitat;c) cadru didactic universitar în centrul universitar solicitat;d) persoane în întreținere în centrul universitar solicitat;e) locuință proprietate personală în centrul universitar solicitat sau la mai puțin de 100 km.(5) Criteriile se aplică în ordinea enumerată mai sus.(6) Transferul se acordă numai pentru rezidenții prin concurs, începând cu anul 2 de pregătire, prioritate având rezidenții din anii mai mari.(7) Ministerul Sănătății aprobă transferul pe baza avizelor nominale favorabile transmise de direcția/departamentul de pregătire în rezidențiat din centrele universitare în care au fost solicitate transferuri.

Articolul 26Schimbarea coordonatorului de rezidențiat în cadrul aceluiași centru universitar se aprobă de către direcția/departamentul de pregătire în rezidențiat de care aparține rezidentul, pe baza unei solicitări justificate însoțite de acordul de primire al unui alt coordonator.

Articolul 27Rezidenții pe loc pot schimba, în cadrul aceluiași centru universitar, unitatea sanitară angajatoare, pe baza acordului conducerilor celor două unități sanitare implicate, cu aprobarea Ministerului Sănătății și notificarea direcției/ departamentului de pregătire în rezidențiat.

Articolul 28(1) Medicii rezidenți, medicii stomatologi rezidenți și farmaciștii rezidenți pe loc pot solicita schimbarea specialității alese în urma concursului de rezidențiat, dacă au efectuat, până la data solicitării, mai puțin de jumătate din durata totală de pregătire în specialitatea respectivă, cu condiția ca punctajul obținut la concursul de rezidențiat promovat să fie cel puțin egal cu cel mai mic punctaj de la specialitatea solicitată în centrul universitar în care a fost repartizat inițial și numai cu avizul instituției de învățământ superior acreditate care asigură pregătirea în rezidențiat și al unui coordonator din centrul universitar de pregătire. Avizul coordonatorului de program va conține obligatoriu recomandarea privind stagiile ce pot fi echivalate ca urmare a schimbării specialității. Schimbarea specialității se aprobă prin ordin al ministrului sănătății, o singură dată în baza aceluiași concurs de rezidențiat promovat.(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), medicii rezidenți pe loc, indiferent de anul de pregătire, care din motive obiective nu finalizează stagiul de rezidențiat în specialitatea obținută prin concurs pot solicita schimbarea specialității alese în specialitatea medicină de familie. Prezentarea la examenul de medic specialist în specialitatea medicină de familie se face după parcurgerea integrală a curriculumului de pregătire în această specialitate.(3) Prevederile alin. (1) și (2) nu se aplică rezidenților pe post.(4) Rezidenții care schimbă specialitatea în condițiile prevăzute la alin. (1), respectiv alin. (2) au obligația de a comunica Ministerului Sănătății dovada încheierii noului contract individual de muncă sau a actului adițional la contractul individual de muncă, după caz, în termen de 45 de zile de la data emiterii ordinului ministrului sănătății.(5) Schimbarea specialității se poate aproba pe baza următoarelor documente:a) cerere în nume propriu;b) copia actului de identitate în termen de valabilitate;c) copia carnetului de rezident;d) adeverință eliberată de unitatea angajatoare din care să rezulte data încadrării ca rezident și vechimea acumulată în această specialitate;e) copia documentelor de schimbare a numelui (certificat de căsătorie, certificat de divorț etc.), dacă este cazul;f) avizul de primire al coordonatorului/directorului de program; avizul va conține obligatoriu și recomandarea privind stagiile ce pot fi echivalate ca urmare a schimbării specialității;g) avizul instituției de învățământ superior acreditate care asigură pregătirea în rezidențiat.

Secţiunea a 4-a Repartizarea rezidenților. Efectuarea stagiilor și modulelor de pregătire

Articolul 29(1) Ministerul Sănătății pune la dispoziția direcțiilor/departamentelor de pregătire în rezidențiat programul de evidență informatică a rezidenților privind modulele de pregătire, unitățile desemnate, precum și coordonatorii/directorii de program de rezidențiat din fiecare specialitate.(2) Direcțiile/Departamentele de pregătire în rezidențiat din centrul universitar ales efectuează repartiția inițială a rezidenților pe coordonatori, conform curriculumului de pregătire, în limita locurilor disponibile, cu avizul coordonatorilor/directorilor de program de rezidențiat. Repartizarea se face în limita numărului de locuri disponibile, pe baza exprimării preferințelor, în ordinea punctajului obținut la rezidențiat. În cazul în care într-un centru universitar sunt mai mulți coordonatori/directori de program din aceeași specialitate, repartiția se face în ordinea descrescătoare a punctajului obținut la concursul național de rezidențiat.(3) La repartiția inițială, prevăzută la alin. (2), se eliberează rotația de stagiu pentru primul modul de pregătire prevăzut în curriculumul de pregătire în rezidențiat.

Articolul 30(1) Cu minimum 30 de zile înainte de începerea modulului de pregătire, rezidenții și specialiștii înscriși la programul de pregătire în cea de-a doua specialitate în regim cu taxă, fără examen, vor depune la direcția/departamentul de pregătire în rezidențiat cererea de efectuare a pregătirii, conform modelelor afișate pe site-ul instituției de învățământ superior acreditate care asigură pregătirea în rezidențiat, după cum urmează:a) pentru modulele de pregătire în specialitate se va specifica acordul de primire al coordonatorului/directorului de program sau, după caz, acordul de primire al responsabilului de formare;b) pentru modulele complementare se va specifica acordul coordonatorului/directorului de program și acordul de primire al coordonatorului/directorului/responsabilului/îndrumătorului de formare din specialitatea modulului complementar.(2) Coordonatorii/Directorii de program au obligația să se asigure că rezidenții pot alege, liber, rotațiile de stagii în toate unitățile desemnate.(3) Solicitările prevăzute la alin. (1) se pot depune și soluționa și prin intermediul platformelor de comunicare digitală, create de instituțiile de învățământ superior acreditate care asigură pregătirea în rezidențiat.(4) Posesorii certificatului de medic, medic stomatolog sau farmacist specialist au obligația ca la fiecare rotație de modul să depună la direcțiile de pregătire în rezidențiat/departamentele de pregătire în rezidențiat dovada plății la zi a taxei pentru cea de-a doua specialitate.(5) În lipsa dovezii prevăzute la alin. (4) rotația de modul nu poate fi aprobată.

Articolul 31(1) Direcțiile/Departamentele de pregătire în rezidențiat prelucrează solicitările și întocmesc o adresă de repartiție către unitatea în care se efectuează modulul de pregătire și o adresă de repartiție către unitatea sanitară cu care a încheiat contractul de muncă rezidentul.(2) Cu 5 zile înainte de începerea pregătirii, direcțiile/ departamentele de pregătire în rezidențiat transmit rezidentului și unităților menționate la alin. (1) solicitarea avizată de coordonatorul/directorul de program. Documentele pot fi emise și în format digital.(3) Prin excepție de la alin. (1), în cazul specialiștilor aflați în pregătire la a doua specialitate cu taxă, direcțiile/departamentele de pregătire în rezidențiat întocmesc adresa de repartiție către secția/laboratorul/serviciul/farmacia în care se efectuează modulul.

Articolul 32După finalizarea modulului de pregătire, consemnată în carnetul de rezident, coordonatorii/directorii de program vor transmite notele acordate către direcțiile/ departamentele de pregătire în rezidențiat, în vederea înregistrării în Registrul matricol național al rezidenților. Transmiterea se poate realiza și prin mijloace electronice sau prin platformele de management academic ale instituției de învățământ superior acreditate care asigură pregătirea în rezidențiat.

Articolul 33(1) Aplicarea vizei anuale pe carnetul de rezident se face de către serviciul resurse umane din unitatea angajatoare pe baza documentelor aflate în dosarul personal, cum ar fi pontaje lunare, întreruperi.(2) În cazul celor aflați la a doua specialitate fără concurs de rezidențiat, viza se aplică de direcțiile de pregătire în rezidențiat/departamentele de pregătire în rezidențiat pe baza activității dovedite prin foile de prezență emise lunar de coordonatorul/directorul de program.

Capitolul IV Dispoziții finale

Articolul 34(1) Locurile de rezidenți oferite românilor de pretutindeni de către Ministerul Educației și Cercetării, conform Legii nr. 299/2007 privind sprijinul acordat românilor de pretutindeni, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se ocupă prin concurs, în condițiile metodologiei prevăzute la art. 3 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 18/2009, aprobată prin Legea nr. 103/2012, cu modificările și completările ulterioare.(2) Medicii, medicii stomatologi și farmaciștii români de pretutindeni, care ocupă prin concurs un loc de rezident în condițiile prevăzute la alin. (1), sunt confirmați în rezidențiat prin ordin al ministrului educației și cercetării.(3) Medicii, medicii stomatologi și farmaciștii români de pretutindeni, confirmați în rezidențiat potrivit alin. (2), pot solicita Ministerului Sănătății încadrarea ca rezidenți pe loc cu contract individual de muncă pe durată determinată, în condițiile prevăzute la art. 17 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 18/2009, aprobată prin Legea nr. 103/2012, cu modificările și completările ulterioare, dacă obțin drept de muncă pe teritoriul României, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.(4) În situațiile prevăzute la alin. (3), încadrarea ca rezident pe loc cu contract individual de muncă pe durată determinată se confirmă prin ordin al ministrului sănătății pe baza următoarelor documente:a) cerere cu elemente de contact (telefon, e-mail, adresă poștală);b) dovada de înmatriculare la specializare eliberată de instituția de învățământ superior acreditată care asigură pregătirea în rezidențiat, în original;c) copia actului de identitate în termen de valabilitate;d) copia titlului oficial de calificare – diploma de medic, medic stomatolog sau farmacist, după caz;e) avizul instituției de învățământ superior acreditate care asigură pregătirea în rezidențiat din România;f) avizul unui coordonator de program de rezidențiat din România din centrul universitar din specialitatea în care se pregătește;g) acordul de primire din partea unei unități sanitare din centrul universitar solicitat.(5) Specializarea pentru persoanele prevăzute la alin. (2) se face în limba română, cu respectarea duratei și curriculumului de pregătire prevăzute pentru rezidențiatul în specialitatea respectivă în România.(6) Examenul de specialitate se organizează de către Ministerul Sănătății, la sfârșitul perioadei de pregătire în rezidențiat, cu respectarea condițiilor prevăzute la art. 15 din Ordonanța Guvernului nr. 18/2009, aprobată prin Legea nr. 103/2012, cu modificările și completările ulterioare, în sesiune comună.

Articolul 35(1) Medicii, medicii dentiști și farmaciștii care întrunesc condițiile prevăzute de cetățenie sau rezidență prevăzute de Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare, aflați la specializare în alt stat membru al Uniunii Europene, într-un stat aparținând Spațiului Economic European sau în Confederația Elvețiană, pot continua, la cerere, pregătirea de specialitate prin rezidențiat în România, potrivit Hotărârii Guvernului nr. 1.282/2007, cu modificările și completările ulterioare.(2) În situațiile prevăzute la alin. (1), calitatea de rezident se confirmă prin ordin al ministrului sănătății pe baza următoarelor documente:a) cerere cu date de contact (telefon, e-mail, adresă poștală);b) dovezi de înmatriculare la specializare eliberate de autoritățile competente ale statului membru în care solicitanții efectuează specializarea, în original, însoțite de traducerea legalizată în limba română;c) copia actului de identitate în termen de valabilitate;d) copia legalizată a titlului oficial de calificare – diploma de medic, medic stomatolog sau farmacist, după caz;e) certificat medical care atestă sănătatea fizică și psihică, în original;f) certificat de good-standing eliberat de autoritatea competentă din statul în care se află la pregătire, în original, însoțit de traducerea legalizată în limba română;g) avizul instituției de învățământ superior acreditate care asigură pregătirea în rezidențiat din România;h) avizul unui coordonator de rezidențiat din România din centrul universitar din specialitatea în care dorește să continue pregătirea;i) acordul de primire din partea unei unități sanitare desemnate din centrul universitar solicitat, în vederea încheierii unui contract individual de muncă pe durată determinată.(3) În situația în care documentele prezentate la alin. (2) lit. c) și d) sunt depuse în format fizic, se vor prezenta și documentele originale pentru conformitate cu originalul. În situația în care documentul se transmite prin poștă, documentul va fi transmis în copie legalizată.

Articolul 36Documentele/Adeverințele privind stagiile efectuate în România de rezidenți sunt eliberate de Ministerul Sănătății, în calitate de autoritate competentă.

Articolul 37(1) Instituțiile de învățământ superior acreditate care asigură pregătirea în rezidențiat au obligația de a implementa un sistem permanent de evaluare și monitorizare a calității pregătirii teoretice și practice a rezidenților, prin direcțiile/departamentele de pregătire în rezidențiat.(2) Instituțiile de învățământ superior menționate la alin. (1) vor asigura colectarea, centralizarea și analiza datelor rezultate în urma monitorizării. Monitorizarea va include, fără a se limita la: progresul profesional al rezidenților în cadrul fiecărui modul de pregătire; respectarea curriculumului aprobat și a baremelor stabilite pentru fiecare specialitate; evaluările și feedbackul obținut de la rezidenți și coordonatorii de program privind calitatea îndrumării și mentoratului.(3) Instituțiile de învățământ superior acreditate care asigură pregătirea în rezidențiat au obligația de a transmite Ministerului Sănătății și Ministerului Educației și Cercetării un raport periodic, anual sau ori de câte ori este nevoie, privind calitatea și desfășurarea pregătirii în rezidențiat în centrul universitar respectiv, care să includă, fără a se limita la următoarele elemente: nivelul de conformitate al pregătirii rezidenților cu curriculumul stabilit; rezultatele evaluărilor teoretice și practice obținute de rezidenți în cadrul modulelor de pregătire; datele cantitative privind distribuția rezidenților; problemele identificate în derularea pregătirii și măsurile corective aplicate; propuneri pentru îmbunătățirea programului de pregătire prin rezidențiat, dacă este cazul.(4) Raportul prevăzut la alin. (3) va fi transmis Ministerului Sănătății în termen de 30 de zile de la finalizarea fiecărui an calendaristic. Ministerul Sănătății va analiza rapoartele și, după caz, va dispune măsuri de remediere sau ajustare a programelor de pregătire.

Anexa nr. 2(Anexa nr. 2 la Ordinul nr. 1.141/1.386/2007)

CRITERIILE ȘI PROCEDURILE
de avizare/reavizare în vederea derulării programelor de pregătire prin rezidențiat

Capitolul I Criterii pentru avizare/reavizare

Secţiunea 1 Criterii pentru specialități din domeniul medicină

Articolul 1(1) Pregătirea în rezidențiat în specialitățile clinice se desfășoară în unități sanitare.(2) Avizarea/Reavizarea unei unități prevăzute la alin (1) se face pe baza îndeplinirii următoarelor criterii:a) acreditarea de către Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate a unității sanitare, cel puțin nivel IV;b) existența responsabililor de formare dintre cei care dețin funcțiile de șef de secție, șef de laborator, șef de compartiment;c) existența îndrumătorilor de rezidențiat, medici primari sau specialiști, din structura pentru care s-a solicitat avizare, cu experiență de cel puțin 5 ani în domeniul specialității respective, după obținerea certificatului de medic specialist, care să asigure îndrumarea și formarea rezidenților pe durata modulelor în domeniul respectiv;d) dotarea necesară pentru acordarea asistenței medicale de specialitate pacienților cu patologii diverse, astfel încât să asigure acoperirea baremului de manopere, proceduri, tehnici diagnostice și terapeutice, prevăzut în curriculumul național de pregătire, pentru stagiile de pregătire în care se acordă avizarea pentru pregătirea în rezidențiat.

Articolul 2(1) Pregătirea în rezidențiat în specialitatea medicină de familie se realizează în:a) cabinete medicale individuale de medicină de familie, în care își desfășoară activitatea medici primari sau specialiști cu minimum 5 ani vechime, după obținerea certificatului de medic specialist, în specialitatea medicină de familie, aflate în relație contractuală cu o casă de asigurări de sănătate;b) secții sau compartimente din unități sanitare, respectiv în ambulatorii de specialitate, centre de diagnostic și tratament și alte structuri în care își desfășoară activitatea medici primari sau specialiști cu minimum 5 ani vechime, după obținerea certificatului de medic specialist, confirmați în specialitățile corespondente din curriculum.(2) Avizarea/Reavizarea unei unități pentru pregătirea în rezidențiat în specialitatea medicină de familie se face pe baza următoarelor criterii:a) dotarea necesară pentru acordarea asistenței medicale de specialitate pacienților cu patologii diverse, astfel încât să asigure acoperirea baremului de manopere, proceduri, tehnici diagnostice și terapeutice, prevăzut în curriculumul național de pregătire, pentru stagiile de pregătire în care se acordă avizarea pentru pregătirea în rezidențiat;b) existența a cel puțin unui îndrumător de rezidențiat, medic specialist cu experiență de cel puțin 5 ani în medicină de familie, după obținerea certificatului de medic specialist, care să asigure îndrumarea și formarea rezidenților pe durata modulelor de pregătire.

Articolul 3(1) Pregătirea în rezidențiat în specialitatea medicină de urgență se realizează în unități de primire a urgențelor care funcționează în cadrul unui spital.(2) Avizarea/Reavizarea unei unități pentru pregătirea în rezidențiat în specialitatea medicină de urgență se face pe baza următoarelor criterii:a) dotarea necesară pentru acordarea asistenței medicale de specialitate pacienților cu patologii diverse, astfel încât să asigure acoperirea baremului de manopere, proceduri, tehnici diagnostice și terapeutice, prevăzut în curriculumul național de pregătire, pentru specialitatea medicină de urgență;b) existența responsabililor de formare dintre cei care dețin funcția de șef de secție;c) existența îndrumătorilor de rezidențiat, medici primari sau specialiști din secția respectivă, cu experiență de cel puțin 5 ani în medicină de urgență, după obținerea certificatului de medic specialist, care să asigure îndrumarea și formarea rezidenților pe durata modulelor de pregătire.

Articolul 4Pregătirea în rezidențiat pentru specialitățile paraclinice se desfășoară după cum urmează:a) pentru specialitățile medicină de laborator, medicină nucleară, microbiologie medicală și radiologie-imagistică medicală, în unități sanitare avizate pe baza criteriilor prevăzute la art. 1, precum și în institute de cercetare-dezvoltare, după caz;b) pentru specialitățile anatomie patologică și medicină legală, în unități sanitare avizate pe baza criteriilor prevăzute la art. 1, precum și în institute de medicină legală sau institute de cercetare-dezvoltare, după caz;c) pentru specialitățile igienă și epidemiologie, în cadrul Institutului Național de Sănătate Publică, al direcțiilor de sănătate publică județene și a municipiului București, precum și în unități sanitare, după caz;d) pentru specialitatea sănătate publică și management, în cadrul Institutului Național de Sănătate Publică, Institutului Național de Management al Serviciilor de Sănătate și al direcțiilor de sănătate publică.

Secţiunea a 2-a Criterii pentru specialități din domeniul medicină dentară

Articolul 5(1) Pregătirea în rezidențiat în specialitățile medico-dentare se realizează în cabinete medicale individuale, în care își desfășoară activitatea medici primari sau specialiști cu minimum 5 ani vechime în specialitatea respectivă, după obținerea certificatului de medic specialist.(2) Avizarea/Reavizarea unei unități pentru pregătirea în rezidențiat în specialități medico-dentare se realizează pe baza următoarelor criterii:a) dotarea necesară pentru acordarea asistenței medicale de specialitate pacienților cu patologii diverse, astfel încât să asigure acoperirea baremului de manopere, proceduri, tehnici diagnostice și terapeutice, prevăzut în curriculumul național de pregătire, pentru stagiile de pregătire în care se acordă avizarea pentru pregătirea în rezidențiat;b) existența a cel puțin un îndrumător de rezidențiat, medic stomatolog specialist cu experiență de cel puțin 5 ani în domeniul specialității respective, după obținerea certificatului de medic specialist, care să asigure îndrumarea și formarea rezidenților pe durata modulelor în domeniul respectiv.

Secţiunea a 3-a Criterii pentru specialități din domeniul farmacie

Articolul 6(1) Pregătirea în rezidențiat în specialitățile farmaceutice se poate realiza în:a) unități sanitare care au în structură farmacii cu circuit închis;b) farmacii comunitare.(2) Unitățile menționate la alin. (1) trebuie să îndeplinească următoarele criterii:a) existența a cel puțin un îndrumător de rezidențiat, farmacist primar sau specialist cu experiență de cel puțin 5 ani în domeniul specialității respective, după obținerea certificatului de farmacist specialist, care să asigure îndrumarea și formarea rezidenților pe durata modulelor în domeniul respectiv;b) farmacia se afla într-o relație contractuală cu o casă de asigurări de sănătate sau face parte dintr-o unitate sanitară cu paturi aflată într-o relație contractuală cu o casă de asigurări de sănătate;c) dotarea necesară, astfel încât să asigure acoperirea baremului de manopere, proceduri, tehnici diagnostice și terapeutice, prevăzut în curriculumul național de pregătire, pentru stagiile de pregătire în care se acordă avizarea pentru pregătirea în rezidențiat.

Capitolul II Proceduri de avizare/reavizare în vederea derulării programelor de pregătire prin rezidențiatSecţiunea 1 Dispoziții generale

Articolul 7(1) În sensul prezentei anexe, prin avizarea/reavizarea unei unități se înțelege procedura care trebuie parcursă obligatoriu de către o unitate în vederea derulării programelor de pregătire prin rezidențiat.(2) Avizarea unei unități este valabilă 5 ani de la data desemnării de către Ministerul Sănătății.(3) În vederea reavizării, unitățile au obligația de a iniția procedura de reavizare cu minimum 6 luni înainte de expirarea avizului.

Articolul 8(1) La nivelul direcțiilor de pregătire în rezidențiat din cadrul fiecărei instituții de învățământ superior de medicină și farmacie acreditate, înființate în conformitate cu prevederile art. 75 alin. (11) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, se constituie un consiliu de avizare/reavizare a unităților sanitare de pregătire în rezidențiat.(2) Arondarea teritorială a unităților de pregătire la instituțiile de învățământ superior de medicină și farmacie acreditate implicate în procedura de avizare a unităților de pregătire este următoarea:

Instituții de învățământ superior de medicină și farmacie acreditateJudețe arondate
Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila“ din BucureștiArgeș, Brașov, Buzău, Călărași, Constanța, Dâmbovița, Giurgiu, Ialomița, Ilfov, Prahova, Teleorman, Tulcea, municipiul București
Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu“ din Cluj-NapocaAlba, Cluj, Maramureș, Satu Mare, Sălaj
Universitatea de Medicină și Farmacie din CraiovaDolj, Gorj, Olt, Mehedinți, Vâlcea
Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa“ din IașiBacău, Botoșani, Brăila, Galați, Iași, Neamț, Suceava, Vaslui, Vrancea
Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie „George Emil Palade“ din Târgu MureșBistrița-Năsăud, Covasna, Harghita, Mureș, Sibiu
Universitatea de Medicină și Farmacie „Victor Babeș“ din TimișoaraArad, Bihor, Caraș-Severin, Hunedoara, Timiș

Articolul 9(1) Componența consiliului de avizare/reavizare a unităților de pregătire în rezidențiat este aprobată prin decizie a rectorului instituției de învățământ superior de medicină și farmacie acreditate și are următoarea componență:a) președinte: prorectorul coordonator al direcției de pregătire în rezidențiat;b) membri:(i) trei coordonatori de rezidențiat din cadrul instituției de învățământ superior de medicină și farmacie acreditate, câte unul pentru specialitățile medicale, chirurgicale și paraclinice;(ii) un coordonator de rezidențiat din cadrul instituției de învățământ superior de medicină și farmacie acreditate, pentru specialitățile medico-dentare;(iii) un coordonator de rezidențiat din cadrul instituției de învățământ superior de medicină și farmacie acreditate, pentru specialitățile farmaceutice;(iv) un membru cu studii juridice din cadrul direcției de pregătire în rezidențiat;(v) un membru cu studii economice sau administrative din cadrul direcției de pregătire în rezidențiat;(vi) un medic rezident;c) secretar: o persoană desemnată din cadrul direcției de pregătire în rezidențiat.(2) Mandatul consiliului de avizare/reavizare a unităților de pregătire în rezidențiat este de 4 ani, cu posibilitatea de reînnoire.(3) Vizita de evaluare în vederea avizării/reavizării este făcută la fața locului de o comisie de evaluare formată din 3-5 membri, în funcție de complexitatea unității sanitare evaluate, numită de către consiliul de avizare/reavizare a unităților de pregătire în rezidențiat. Această comisie este condusă de un coordonator de rezidențiat cu grad de profesor, conferențiar sau șef de lucrări și poate avea în componența sa și un medic rezident.(4) Din componența comisiei menționate la alin. (3) face parte și un reprezentant al colegiului profesional, după caz, din județul unde are sediul unitatea sanitară aflată în curs de avizare/reavizare.(5) În cazul avizării/reavizării unităților din județele în care există instituții de învățământ superior care au în structură departamente de pregătire în rezidențiat, din componența comisiei prevăzute la alin. (3) face parte și un reprezentant al instituției de învățământ superior din centrul universitar respectiv.

Articolul 10(1) Atribuțiile consiliului de avizare/reavizare a unităților de pregătire în rezidențiat sunt următoarele:a) înregistrează solicitările unităților într-un registru destinat în acest sens;b) nominalizează comisiile de evaluare;c) analizează rapoartele de evaluare trimise de comisiile de evaluare și validează propunerile acestora de avizare/reavizare sau de respingere, precum și numărul de rezidenți care pot fi repartizați pentru pregătire într-o specialitate;d) notifică unitățile sanitare care au dosare incomplete sau cu acte neconforme, înainte ca acestea să fie înaintate comisiei de evaluare;e) în cazul constatării dosarului incomplet sau neconform, notifică unitatea care a solicitat avizarea/reavizarea pentru completare;f) transmite Ministerului Sănătății raportul final, însoțit de aviz, în vederea desemnării unităților sanitare.(2) Atribuțiile comisiei de evaluare sunt următoarele:a) analizează dosarele de evaluare repartizate de consiliul de avizare/reavizare a unităților de pregătire în rezidențiat;b) ține legătura cu persoana de contact din unitatea sanitară în vederea organizării vizitei de evaluare;c) se deplasează la sediul unităților sanitare care au solicitat avizare/reavizare în vederea verificării îndeplinirii criteriilor de avizare;d) întocmește raportul final pe care îl supune aprobării consiliului de avizare/reavizare a unităților de pregătire în rezidențiat.(3) Membrii consiliului de avizare/reavizare a unităților de pregătire în rezidențiat și ai comisiilor de evaluare sunt retribuiți pentru activitatea desfășurată.

Secţiunea a 2-a Proceduri de avizare/reavizare

Articolul 11(1) Unitatea care solicită avizare/reavizare în vederea derulării programelor de rezidențiat depune la secretariatul consiliului de avizare/reavizare a unităților de pregătire în rezidențiat următoarele documente:a) cerere de avizare/reavizare cu datele de contact ale unității (adresă, telefon, e-mail), precum și numele persoanei de contact, cu precizarea specialităților pentru care se face solicitarea;b) declarație pe propria răspundere a conducătorului unității că sunt îndeplinite toate criteriile prevăzute de prezenta anexă;c) scurtă prezentare a unității, care va conține următoarele date:(i) forma de organizare, după caz;(ii) descrierea structurii în ansamblu, cu detalierea celei supuse procesului de avizare/reavizare;d) descrierea fiecărei/fiecărui secții/laborator/compartiment/ structuri pentru care solicită avizare/reavizare în vederea pregătirii în rezidențiat, cu următoarele date obligatorii:(i) numărul de paturi pentru secțiile/compartimentele spitalicești propuse pentru avizare, după caz;(ii) numărul de cazuri soluționate în anul calendaristic precedent, după caz;(iii) lista completă a dotărilor pentru acoperirea baremului de manopere, proceduri, tehnici diagnostice și terapeutice pentru specialitatea în care se acordă avizarea/reavizarea, în original, asumată sub semnătură de conducătorul unității;(iv) personalul medical al structurii: nume și prenume, grad profesional, grad didactic (dacă este cazul), dacă dețin titlul de doctor;(v) lista responsabililor de formare propuși, cu precizarea specialității pentru care se solicită avizarea/ reavizarea și a tipului contractului individual de muncă încheiat cu unitatea, precum și dacă au contract de administrare, în original, asumată sub semnătură de conducătorul unității, precum și CV-ul în format Europass al acestora;(vi) lista îndrumătorilor propuși, cu precizarea tipului contractului individual de muncă încheiat cu unitatea, în original, asumată sub semnătură de conducătorul unității, precum și CV-ul în format Europass al acestora;(vii) numărul de rezidenți pe care îi solicită în raport cu capacitatea de instruire autoevaluată;e) copia, certificată conform cu originalul, a acreditării emise de către Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate, cel puțin nivel IV, după caz.(2) Secretarul consiliului de avizare/reavizare a unităților de pregătire în rezidențiat înregistrează dosarul și convoacă consiliul în termen de 15 zile de la depunerea dosarului de autoevaluare.(3) Consiliul de avizare/reavizare a unităților de pregătire în rezidențiat se întrunește, în format fizic sau online, la data prevăzută la alin. (2).(4) Consiliul de avizare/reavizare a unităților de pregătire în rezidențiat se consideră legal constituit în prezența a cel puțin 2/3 dintre membri, inclusiv președintele, iar, dacă sunt îndeplinite condițiile formale de avizare, respectiv dacă dosarul este complet, consiliul numește comisia de evaluare.

Articolul 12(1) Comisia de evaluare, în urma vizitei efectuate, a analizării dosarului și a confruntării datelor din dosar cu situația identificată la sediul unității, întocmește o fișă de evaluare și un raport de evaluare cu propunerea de avizare/reavizare sau de respingere, pe care le înaintează consiliului de avizare/reavizare a unităților de pregătire în rezidențiat.(2) În cazul în care unitatea care a solicitat avizarea/ reavizarea nu completează dosarul în termen de 45 de zile de la emiterea notificării, procedura se suspendă până la completarea dosarului, dar nu mai mult de 90 de zile de la notificare.(3) În cazul în care unitatea sanitară care a solicitat avizarea/reavizarea nu revine cu o nouă solicitare în termenul de suspendare prevăzut la alin. (2), solicitarea se consideră respinsă.(4) Respingerea este consemnată de consiliul de avizare/reavizare a unităților de pregătire în rezidențiat într-un raport înaintat conducerii universității.(5) Unitatea care a solicitat avizarea/reavizarea este notificată de consiliul de avizare/reavizare a unităților de pregătire în rezidențiat, în termen de 15 zile de la data depunerii dosarului complet, asupra vizitei la sediu pentru verificarea condițiilor. Vizita are loc în cel mult 45 de zile de la data notificării.(6) În cazul în care raportul prevăzut la alin. (1) este favorabil, acesta este comunicat Ministerului Sănătății, în termen de 15 zile de la redactare, în copie, însoțit de aviz și de o copie a dosarului depus de unitatea sanitară.(7) Ministerul Sănătății emite desemnarea în cel mult 30 de zile de la primirea raportului.(8) Dovada desemnării se transmite unității care a solicitat avizarea/reavizarea, iar o copie se comunică instituției de învățământ superior cu profil medical acreditate, în vederea completării în Registrul matricol național al rezidenților.(9) Consiliul de avizare/reavizare a unităților de pregătire în rezidențiat poate face evaluări ad-hoc dacă este sesizat sau se autosesizează cu privire la nerespectarea standardelor de calitate asumate la data emiterii avizării și poate propune suspendarea avizării.(10) Ministerul Sănătății afișează pe website-ul propriu lista unităților desemnate pentru derularea programelor de pregătire prin rezidențiat.

Secţiunea a 3-a Proceduri de suspendare a avizului unității sanitare

Articolul 13(1) Unitatea desemnată pentru derularea programelor de pregătire în rezidențiat, în urma aplicării procedurilor de avizare, are obligația de a notifica, în termen de 30 de zile, instituția de învățământ superior de medicină și farmacie acreditată, precum și Ministerul Sănătății atunci când nu mai sunt îndeplinite parțial sau total criteriile de avizare/reavizare.(2) Ministerul Sănătății emite decizie de suspendare a dreptului de a mai pregăti rezidenți. Decizia se comunică atât unității, cât și instituției de învățământ superior de medicină și farmacie acreditate unde este arondată unitatea respectivă.(3) Pe perioada suspendării, instituția de învățământ superior de medicină și farmacie acreditată redistribuie rezidenții altor coordonatori sau responsabili de formare din specialitatea respectivă.(4) În cazul în care unitatea rectifică situația care a determinat suspendarea, aceasta notifică Ministerul Sănătății și instituția de învățământ superior de medicină și farmacie acreditată. Ministerul Sănătății verifică îndeplinirea condițiilor și, dacă situația a fost remediată, retrage suspendarea dreptului unității de a pregăti rezidenți în specialitatea respectivă.Anexa nr. 3(Anexa nr. 5 la Ordinul nr. 1.141/1.386/2007)

NORME DE GESTIONARE a Registrului matricol național al rezidenților1. Domeniul de aplicare

1.1. Prezentele norme reglementează activitățile de înregistrare și urmărire a activității rezidenților pe durata pregătirii prin rezidențiat.1.2. Prezentele norme se aplică de către toate instituțiile implicate în managementul pregătirii prin rezidențiat, pentru toți rezidenții și pentru specialiștii aflați în pregătire în a doua specialitate, conform atribuțiilor și responsabilităților specifice, potrivit legislației în vigoare.2. Scop2.1. Prezentele norme stabilesc modul în care sunt operate înregistrările de date în Registrul matricol național al rezidenților, instituțiile desemnate și atribuțiile acestora, astfel încât să poată fi asigurate protecția informațiilor în condiții de securitate maximă, cu termen de păstrare permanent, și protecția datelor cu caracter personal, respectiv posibilitatea utilizării datelor și statisticilor pentru fundamentarea politicilor de resurse umane în sănătate și pentru politicile de dezvoltare a instituțiilor de învățământ superior acreditate.3. Abrevieri, termeni și sintagme3.1. Registru = Registrul matricol național al rezidenților3.2. Rezident = noțiune compusă din 3 elemente tehnice: persoană + specialitatea în care a fost confirmată + data la care a început pregătirea3.3. Cod de rezident = cod unic de identificare pentru fiecare rezident (13 cifre și cod de bare generat în conformitate cu standardul EAN13)3.4. Structura din instituția de învățământ superior = structura la nivel de direcție din cadrul instituțiilor de învățământ superior de medicină și farmacie acreditate sau departamentul din cadrul instituțiilor de învățământ superior care au în structură facultăți de medicină, medicină dentară/stomatologie și farmacie și care au programe de studii de medicină, medicină dentară și farmacie acreditate4. Atribuții și responsabilitățiInstituțiile implicate în gestionarea activității de pregătire în rezidențiat, conform art. 5 alin. (2) din anexa nr. 1 la ordin, au următoarele atribuții/responsabilități în cadrul Registrului:4.1. Ministerul Sănătății:4.1.1. validează coordonatorii de rezidențiat;4.1.2. aprobă și operează schimbările de specialitate;4.1.3. introduce și actualizează unitățile sanitare în care se efectuează pregătire în rezidențiat;4.1.4. aprobă și operează modificările privind transferul rezidenților între centrele universitare;4.1.5. aprobă echivalările de stagii;4.1.6. introduce în Registru rezidenții noi și generează codul unic de rezident pentru fiecare;4.1.7. inactivează poziția persoanelor care au renunțat sau cărora le-a încetat calitatea de rezident;4.1.8. gestionează nomenclatoarele folosite în aplicație – adăugare, actualizare, inactivare înregistrări;4.1.9. creează și gestionează conturile de utilizator, grupurile de utilizatori și drepturile de acces;4.1.10. inactivează rezidenții care au finalizat pregătirea, pe baza informațiilor colectate la examenele pentru obținerea titlului de specialist și pe baza adeverinței doveditoare a finalizării pregătirii;4.1.11. pentru rezidenții la a doua specialitate fără concurs de rezidențiat consemnează depunerea angajamentului de plată și plățile efectuate.4.2. Ministerul Educației și Cercetării, prin instituțiile de învățământ superior acreditate care asigură pregătirea în rezidențiat4.2.1. actualizează informațiile privind coordonatorii de rezidențiat propuși;4.2.2. gestionează responsabilii și îndrumătorii de rezidențiat;4.2.3. aprobă și operează schimbarea de coordonator pentru rezidenți;4.2.4. înregistrează rotațiile de modul și notele obținute, pentru rezidenții proprii;4.2.5. aprobă solicitarea de detașare pentru rezidenții care pleacă în alt centru universitar și pentru rezidenții din alt centru universitar care vin pentru a efectua unul sau mai multe module de stagiu;4.2.6. înregistrează detașarea, inclusiv nota obținută, pentru rezidenții din alte centre universitare care vin să efectueze module de stagiu;4.2.7. întocmește lista cu rezidenții proprii care au primit avizul pentru transfer către alte centre universitare; lista nominală se transmite Ministerului Sănătății;4.2.8. operează modificări și actualizări în baza de date;4.2.9. actualizează unitatea cu care rezidentul are încheiat contract de muncă, pentru rezidenții prin concurs;4.2.10. vizualizează, fără a putea modifica, situația rezidenților care au detașare la o altă instituție de învățământ superior;4.2.11. înregistrează întreruperile și prelungirile de rezidențiat aprobate de Ministerul Sănătății;4.2.12. înregistrează echivalările de stagii aprobate de Ministerul Sănătății;4.2.13. introduce/atașează observații/documente relevante pentru pregătirea rezidentului;4.2.14. inactivează rezidenții care au finalizat pregătirea în centrul universitar respectiv și care nu s-au înscris la examenul de specialitate;4.2.15. pune la dispoziția rezidenților carnetele de rezident personalizate cu eticheta mare, conținând datele de identificare, și etichetele mici, cu codurile de bare pentru fiecare pagină; emite duplicate pentru carnetele de rezident și consemnează acest lucru în baza de date.

Pentru a fi în permanență la curent cu ultimele noutăți și informații din domeniul medical, urmărește-ne pe Facebook , Instagram , YouTube , TikTok , Twitter .